"Neuhrazené faktury činí k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali," řekl Polák. Podle mluvčího se problém dotýká i všech subdodavatelů, kterým Metrostav nemůže práce proplácet. "Doufáme, že se s radnicí velmi rychle dohodneme," doplnil Polák.

Podle něj se ale i nadále pokračuje ve výstavbě tak, aby se v tunelu mohlo začít zkušebně jezdit na konci dubna příštího roku. Pražští radní se problémem zabývali na několika posledních jednáních rady. Znovu by se k němu mohli vrátit v úterý.

Město kontroluje změny v projektu

"Pozastavení plateb nastalo na základě faktu, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu. Většina těchto změn již byla provedena. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohly být faktury proplaceny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," sdělila mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová.

Podle Králové město o řešení s Metrostavem jedná, možností je právě poskytnutí zálohy. Podle informací ČTK z posledního prosincového jednání rady vyplývá, že není jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky.

Opozice postup města kritizuje

Praha zřejmě neví, jak mohla tato situace vzniknout. V polovině ledna proto rada nařídila magistrátním právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost. Město uvažuje o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytlo zálohu až 2,5 miliardy korun. Postup kritizuje opoziční zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Podle Březiny si Praha nechala už vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má ČTK k dispozici, se náklady pohybují kolem 800 miliónů korun.

Den otevřených dveří v tunelu Blanka, podzim 2012

Den otevřených dveří v tunelu Blanka, podzim 2012

FOTO: Dorian Hanuš, Právo

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na většinu dotazů na zastupitelstvu neodpověděl. Podle něj je jednání o dalším financování stavby velmi složité a informace není možné v současnosti zveřejnit, protože by to poškodilo Prahu při dalším vyjednávání.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.