Cesta k růstu vede podle oslovených šéfů přes získání nových a udržení stávajících zákazníků. Toho chtějí dosáhnout mimo jiné inovacemi v podobě vývoje nového výrobku či služby. Průzkum dále ukázal, že třetina dotázaných vidí největší růstové příležitosti za hranicemi České republiky.

„Celosvětově firmy zpravidla vidí hlavní příležitost na domácím trhu. Česká republika však není příliš velká ekonomika, a tak není překvapením, že společnostem, které chtějí dále růst, začíná být zdejší trh malý,“ připomněl Jiří Moser z PwC ČR.

Největší příležitost k rozvoji společnosti vidí polovina šéfů firem ve zlepšení provozní efektivnosti svého podniku. Ředitelé si však uvědomují, že jen prosté škrtání nákladů není cesta k prosperitě.

Více vzniklých míst než zrušených

Pracovní místa by měla v letošním roce v Česku i ve světě více vznikat než zanikat, i když podíl ředitelů, kteří očekávají zvýšení počtu zaměstnanců, proti loňsku klesl. V Česku se letos chystá nabírat 36 procent generálních ředitelů, propouštět 32 procent. Celosvětově hodlá nabírat 45 procent ředitelů, snižovat stavy 23 procent.

Nejvíce se bude ve světě nabírat ve firemních službách, strojírenství, stavebnictví, maloobchodě a zdravotnictví. Nejvíce propouštět plánují v bankovnictví, kovoprůmyslu, papírenství a lesnictví.

Bez ohledu na to, zda budou nabírat, či propouštět, se šéfové firem obávají toho, že nedokážou získat nebo si udržet ty správné lidi. Nejvíce chybí odborníci v těžebním průmyslu, strojírenství, stavebnictví, v informačních a komunikačních technologiích a pojišťovnictví.