Článek
"Jsou zákazníci, kteří nakupují jen akční zboží. Já tomu říkám cesta do pekel," uvedl prezident Svazu obchodu a šéf prodeje COOP Zdeněk Juračka.
Podle Juračky se podíl zboží, které se prodává za akční ceny, blíží 50 procentům. V okolních státech je podíl asi dvacetiprocentní. Tlak na snižování cen je podle něj tak velký, že někteří podnikatelé jej zřejmě letos nevydrží a budou muset trh opustit.
Nízké ceny v obchodních řetězcích způsobují problémy především malým obchodům, které nemohou cenami konkurovat. Často sice prodávají kvalitnější zboží, zákazníků, kteří mu dávají přednost, ale není tolik.
Na nízké ceny doplácejí také dodavatelé, které řetězce mnohdy nutí stlačovat prodejní cenu až na hodnotu, kdy se jim už prodej nevyplatí, a zboží raději vyvážejí do zahraničí, kde za ně dostanou od obchodníků více.
Lidé vybírají obchod podle akce
Mnoho lidí si při nákupu v prodejně bere do ruky leták a nakupují zboží jen podle něj. Ostatní věci, které „nejsou v akci“, se v jejich košíku neobjeví. Další pak kvůli nákupu potřebné věci objedou půl města jen proto, že je v jiném obchodě v akci a oni pár korun ušetří. Naopak ale koupí mnohdy věci, které nepotřebují či nevyužijí, takže úspora pak není taková, jak se domnívali.