„Přestože světová ekonomika klopýtá, spotřebitelé v roce 2011 pokračovali v utrácení a přispěli tak k oživení globálních výnosů,“ připomněl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.

Pozici jedničky na trhu si drží americká společnost Wal-Mart, která představuje více než deset procent celkových výnosů 250 největších maloobchodních společností. V červnu 2011 koupila jihoafrický Massmart, což byl její největší obchod za více než deset let.

Druhá pozice patří francouzskému Carrefouru, třetí pak britskému řetězci Tesco. Čtvrté místo obhájil německý řetězec Metro a páté místo americký Kroger.

Nabídka služeb i zboží v pravý čas

„Spotřebitelé jsou stále ve větší míře propojování jak s fyzickým, tak digitálním světem a při komunikaci s prodejci využívají více obchodních kanálů najednou,“ uvedl Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

Pokud chtějí obchodníci zůstat v tomto neustále se vyvíjejícím světě konkurenceschopní, je podle Tesaře nezbytné zákazníkům poskytovat bezproblémovou zkušenost prostřednictvím všech kanálů a nabízet správné služby a zboží v ten pravý čas.

„Oproti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. Toto na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli,“ doplnil advokát Aleš Kubáč ze společnosti Ambruz & Dark/Deloitte Legal.

Deset největších maloobchodníků ve finančním roce 2011
pořadí
název společnosti
země
maloobchodní tržby (v miliónech dolarů)
1
Wal-MartUSA
446 950
2
Carrefour
Francie
113 197
3
Tesco
Velká Británie
101 574
4
Metro
Německo
92 905
5
Kroger
USA
90 374
6
Costco
USA
88 915
7
Schwarz
Německo
87 841
8
Aldi
Německo73 375
9
Walgreen
USA
72 184
10
Home Depot
USA
70 395
Zdroj: Deloitte