Otevřen bude podle údajů Ředitelství silnic a dálnic například úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, na železnici budou zprovozněny rekonstruované tratě třetího železničního koridoru mezi Českým Těšínem a Mosty u Jablunkova i úsek čtvrtého koridoru Votice – Benešov u Prahy.

Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Petra Šlegra by modernizace železničních tratí mohla být rychlejší. Bylo by ale kromě evropských peněz, za které se v současné době staví, potřeba víc financí z národního rozpočtu.

I přesto letos SŽDC podle Šlegra proinvestuje 17 miliard korun, zhruba dvojnásobek toho co v minulém roce. Sice se letos dokončí méně úseků než vloni, řada staveb se ale zahájí.

Problémem nízká maximální rychlost

Problémem tuzemské železnice je podle konzultanta a dopravního experta Emanuela Šípa hlavně maximální rychlost vlaků omezená na 160 kilometrů v hodině. To v současnosti neodpovídá evropským standardům v železniční dopravě. Na železničních tazích, kde je vysoká hustota sídel, by podle něj měly vlaky jezdit vyšší než dvousetkilometrovou rychlostí, aby byly srovnatelné s dopravou v západní Evropě.

V současnosti už je podle Šípa rychlejší jet z Berlína do Vídně přes Norimberk, Pasov a Linec než přes Prahu. Českou republiku objíždějí i vlaky směřující do Ruska a na Ukrajinu, za což může zanedbání východního směru po rozpadu Československa. Nyní vlaky ČR objíždějí přes Polsko nebo údolím Dunaje přes Maďarsko.