K 1. dubnu vznikne u Českých drah 60 uzlových železničních stanic, na kterých se soustředí průřezové činnosti, jako jsou personalistika, administrativa apod. Řídit je bude vrchní přednosta. Na zhruba dvou stovkách podřízených stanic zůstane přednosta, řídit však bude pouze provozní záležitosti. ČD tak chtějí uspořit asi 900 pracovních míst.

K 1. červenci pak dráhy sníží počet dep kolejových vozidel z 11 na osm. Na úseku náměstka pro obchod a provoz, tedy ze stanic, regionálních ředitelství, dep a opraven odejde celkem 3500 zaměstnanců.

Bez odstupného bude stávka

Mezi letos propuštěnými je asi pět tisíc zaměstnanců krátce před důchodem a měli by tedy mít nárok na tzv. doprovodný sociální program. Na něj zatím dráhy mají k dispozici pouze 123 miliónů korun, což by stačilo jen asi pro 1300 lidí. Potřebovaly by ale asi 530 miliónů korun. Železničáři mají totiž nárok na odstupné kolem 100 tisíc korun.

Podle šéfa Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška stále platí usnesení odborů, podle kterého železnice vstoupí do stávky v případě, že ČD nezaplatí odstupné třeba jen jedinému členu OSŽ, který na něj má nárok.

Šťáhlavský uvedl, že dráhy stále usilují o to, aby všichni zaměstnanci s nárokem na odchod v rámci sociálního doprovodného programu odešli za rovných podmínek.