Údaje o rozdělení čtyřmiliardových dotací na rychlíkové linky zveřejnilo ministerstvo dopravy jako tabulku na svém webu. Čísla pocházejí z roku 2010. České dráhy (ČD) chystají proti kroku ministerstva právní kroky.

Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha – Rakovník, kde státní dotace činily 186 korun na kilometr, celkem zhruba 73,5 miliónu korun. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje.

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva.

Tendr zkoumá ÚOHS

Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na základě stížnosti ČD, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.

Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy také soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Jančura chce jezdit z Prahy do Brna místo ČD

Jančura by podle Brněnského deníku chtěl se svou společností RegioJet od prosince 2014 provozovat dálkové vlaky z Prahy do Brna bez výběrového řízení, bez konkurence ČD a rovněž bez dotací, které ČD dostávají. Pro ČTK uvedl, že se nebrání vstupu konkurence, která bude jezdit na komerční riziko.

Ministerstvo výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že ČD na dotacích platí průměrně 120 korun za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš.

Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných ČD. Výjimkou je linka z Praha do Ostravy, ČD také provozují na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.