Celková výše daní uvalených na litr nafty, tedy DPH a spotřební daně, v Česku podle EEP činí 0,689 eura (17,34 koruny). To představuje 48 procent z celkové ceny dieselu. Stejnou výši daně vyměřuje na litr nafty také Maďarsko, u ostatních deseti nových zemí EU je daň nižší. Nejmenší daň z nových států unie uvalila na naftu Litva, kde celkové zdanění činí 0,527 eura na litr.

V rámci celé EU je česká daň na naftu devátá nejvyšší. Vůbec nejvyšší je hodnota daně v Británii, kde činí 0,96 eura na litr. Česko se s výší daně pohybuje nad průměrem sedmadvacítky, který činí 0,66 eura na litr.

U benzínu je souhrn všech českých daní 0,758 eura na litr, což představuje 54 procent z celkové ceny. Z nových zemí EU je daň vyšší pouze na Slovensku na úrovni 0,766 eura na litr. Nejméně je benzín daněn na Kypru, kde celková výše daně na litr dosahuje 0,555 eura.

V rámci celé unie je Česko co do výše daně na benzín na 14. místě. Česko je pod unijním průměrem výše daně, který činí 0,836 eura. Nejvyšší daně na benzín vyměřuje Nizozemsko, kde se z jednoho litru celkem odvádí na daních 1,039 eura.

Dopravci si stěžují

Na míru zdanění pohonných hmot si dlouhodobě stěžují dopravci a podnikatelé. Podle nich je spotřební daň na naftu tak vysoká, že kamióny projíždějící přes Česko tankují mimo území ČR. Vysoká spotřební daň prý rovněž motivuje k daňovým únikům.

Podle údajů společnosti CCS byla k 31. prosinci průměrná cena benzínu Natural 95 u tuzemských čerpacích stanic 35,02 Kč/l. Nafta stála průměrných 35,48 Kč/l.