Plánovaný růst výběru se odvíjel od zvýšení sazeb mýtného, které loni podruhé za sebou vzrostly o čtvrtinu. "Nižší výběr proti očekávání způsobilo především zavedení zvýhodněných sazeb pro dopravce, kteří využívají nákladní vozy s nejekologičtějšími motory v kategorii Euro 5 a vyšší," uvedl mluvčí mýtného systému David Šimoník.

Počet vozidel v nejvyšší ekologické třídě podle statistik Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) meziročně vzrostl o zhruba 30 procent. Od kamiónů splňujících normu Euro 5 by tak v roce 2014 mohla podle odhadů dopravců pocházet až polovina vybraného mýta.

Vybraná částka 8,7 miliardy korun může ještě klesnout o slevy na elektronickém mýtném, o které mohou dopravci za loňský rok poprvé žádat.

Slevy by se měly odvíjet od výše ročního mýtného, které jednotliví dopravci zaplatí za každý kamión. Maximálně to může být 13 procent ze zaplacené částky na každý z kamionů. Stát počítá s tím, že přepravcům vrátí 300 až 350 milionů korun, podle odhadu Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia se ale celá tato částka nerozdělí.

Příští rok by se mohlo vybrat méně

V letošním roce se podle dohod s autodopravci mýtné tarify měnit nebudou. "V nadcházejícím roce bude pokračovat obměna vozového parku kamiónů směrem k ekologičtějším motorům, bude se tedy dále zvyšovat podíl kamiónů v kategorii Euro 5 na vybraném mýtném. To s sebou může reálně přinést pokles vybraného mýta až k 8,5 miliardy korun," uvedl ředitel firmy Kapsch, která mýtný systém provozuje, Karel Feix.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny.