Letošní listopad se stal 29. měsícem v řadě, v němž maloobchodní tržby poklesly. Analytici oslovení agenturou Reuters dokonce předpovídali, že listopadové tržby zaznamenají desetiprocentní oslabení. V říjnu se jednalo o 9,7procentní propad.

Na výši tržeb ve španělském maloobchodě se značně podepsalo od 1. září vládní zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) z 18 na 21 procent. Hned v září se totiž maloobchodní tržby propadly o hrozivých 11 procent, což je nejrazantnější snížení v rámci vedených statistických záznamů.

Důvěra spotřebitelů se v této pyrenejské zemi nadále snižuje, navíc Španěly drtí obrovská nezaměstnanost přesahující 25 procent. Španělskou ekonomiku dusí recese, hospodářský růst se očekává nejdřív v roce 2014.

Podle Španělské obchodní federace nedopadly ani vánoční nákupy tak dobře, jak se očekávalo, a tržby v porovnání s loňským obdobím poklesly. Jak uvedla společnost Deloitte, Španělé vydali o téměř čtyři procenta méně peněz na nejrůznější vánoční dárky.