Ostatní konzumenti začínají pozorně sledovat, odkud jejich oblíbené pití pochází a kdo je vyrobil. A především, nakupovat tvrdý alkohol začali Češi zejména v obchodních řetězcích.

Podle průzkumu se o značku a původ tvrdého alkoholu více než před metylalkoholovou aférou zajímá 68,7 procenta jeho konzumentů. Přes 61 procent kupuje jen osvědčené značky od renomovaných tuzemských a zahraničních výrobců, což představuje zhruba třetinový nárůst oproti situaci před metanolovou kauzou.

Pro tvrdý do obchodních řetězců

Do stánku či večerky nebo kiosku pro alkohol se vydává jen půl procenta konzumentů, 81 procent konzumentů nakupuje důsledně v obchodních řetězcích. Naprostá většina konzumentů totiž řetězce bere jako nejbezpečnější prodejní kanál.

Aféra s pančovaným alkoholem jen posílí postavení Čechů jako největších konzumentů piva. Pivo je navíc spojováno s národními tradicemi, je chápáno jako tradiční český nápoj. Podle průzkumu CVVM provedeného v letošním roce před aférou s metylalkoholem dotázaní muži vypili během dvou týdnů v průměru 12,1 půllitru piva a 4,4 panáku. Ženy vypily 3,7 piva a 2,4 panáku.

Skoro 35 tisíc kontrol

K 16. 12. provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v souvislosti s nebezpečnými lihovinami celkem 34 830 kontrol a odebrala 1025 vzorků. Následná již ukončená analýza ukázala, že 883 vzorků bylo vyhovujících, 50 pak nevyhovujících.

Z 50 vzorků jich 34 nevyhovělo požadavku na metanol, 30 na 2-propanol, šest na bitrex a jeden na terciální butanol. "U řady vzorků bylo zjištěno porušení více parametrů najednou," uvedl mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Podle něj zjištění přítomnosti denaturačních činidel znamená důkaz použití, respektive zneužití denaturovaného lihu pro výrobu lihovin.