„Samotné lokomotivy rychlíků a spěšných vlaků mezi Českými Budějovicemi a Lincem se na hranicích nevyměňují již několik let,“ připomněl mluvčí s tím, že provoz vlaků bez výměny strojvedoucích na hranicích znamená efektivnější provoz s menším rozsahem prostojů a čekání na další výkony.

„Zjednodušuje také přeshraniční provoz, což může vést v některých případech k jeho zrychlení,“ dodal Šťáhlavský.

Perfektní němčina nutností

Strojvedoucí ČD, kteří v současnosti jezdí až do rakouského Lince, musejí ovládat perfektně němčinu. Osm českých strojvedoucích prošlo školicím střediskem ÖBB v rakouském Wörthu stejně jako všichni jejich rakouští kolegové.

„Příprava probíhala kompletně v němčině, což bylo velmi náročné a samo o sobě prověřilo jazykovou znalost našich zaměstnanců. I závěrečná zkouška před zkušebními komisaři probíhala v němčině,“ uvedl Rostislav Novák, ředitel odboru kolejových vozidel.

Jízdy do Německa, Polska a na Slovensko

Strojvedoucí ČD se nestřídají na hranicích a jezdí do zahraničí již řadu let. Velmi dlouho tato spolupráce funguje s německými Deutsche Bahn na vlacích EuroCity a EuroNight, kdy Češi jezdí přímo do Drážďan nebo Lipska a Němci naopak do Prahy.

Čeští strojvedoucí míří také na tratě v Polsku, konkrétně do polských Katowic, nebo na Slovensku. Tam jezdí do Štúrova na slovensko-maďarské hranici nebo do východoslovenského Trebišova.