V současnosti dohlíží na platné doklady v ostravské MHD už jen 46 kontrolorů přepravy. Podnik se snížením počtu revizorů snaží šetřit. Má totiž na příští rok hodně napnutý rozpočet. Odboráři ale s kroky vedení podniku nesouhlasí a upozorňují na to, že zrušením deseti pracovních míst revizorů dojde k dalšímu poklesu tržeb. Nelíbí se jim ani výběr propuštěných a to, že letos v lednu podnik paradoxně šest nových kontrolorů nabral.

„Vedení nepropustilo ty revizory, kteří mají smlouvu na dobu určitou a jsou ve firmě nejkratší dobu. Mělo by platit pravidlo, že kdo přišel poslední, tak první odchází. Ale podnik naopak propustil většinu těch nejvýkonnějších, kteří v podniku pracovali deset let, někteří i 17 let,“ uvedl předseda odborové organizace Dosia Ivo Protivínský.

Odboráři ostravského dopravního podniku loni na demonstraci

Odboráři ostravského dopravního podniku loni na demonstraci

FOTO: Denisa Telaříková, Právo

Odbory nesouhlasí

Dodal, že odbory se za lidi postavily a s jejich propuštěním nesouhlasily. „Argumentovali jsme i tím, že revizorů je v Ostravě málo a že po snížení jejich počtu klesnou podniku opět příjmy. A zase na to doplatí cestující, kteří si neustále připlácejí za jízdné,“ líčil Protivínský s tím, že revizoři si na svůj plat vždy vydělali a ještě donesli něco navíc.

„Revizor přinese v hotovosti zhruba kolem 30 tisíc korun, dalších asi 30 tisíc pak lidé za pokuty zaplatí sami přes složenky. Takže na mzdové náklady, které jsou ve výši zhruba 38 tisíc, si revizor vydělá a ještě zůstane navíc 22 tisíc,“ počítal Protivínský a zdůraznil, že po vedení proto budou žádat vyhodnocení tohoto kroku. Tedy jaké úspory propouštění revizorů přineslo.

Letos se musí uspořit

Mluvčí DPO Miroslav Albrecht uvedl, že mzda revizora není jediným nákladem na přepravní kontrolu. „Tvrzení, že si revizoři na sebe vydělají, se nezakládá na pravdě, a to kvůli novým legislativním změnám. Dříve jsme mohli odprodat pohledávky ihned bez dalších nákladů. Soukromé firmy už o ně nemají zájem, protože si k pokutám nemohou přidat nějaký ten poplatek navíc, jako to dělaly v minulosti,“ vysvětloval mluvčí s tím, že pro příští rok bude tato záležitost znamenat výpadek až 40 miliónů korun.

„Protože neustále klesá přepravní poptávka, tak se podnik musel zabývat nepřiměřeností nákladů na přepravní kontrolu. Byla provedena analýza počtu kontrolorů v porovnání s dalšími dopravními podniky v Česku. Zjistili jsme, že ve srovnání s nimi máme na počet přepravených osob i na počet obyvatel nejvyšší počet revizorů,“ vysvětloval propouštění Albrecht. Doplnil, že výběr pracovníků, s nimiž podnik rozvázal pracovní poměr, byl udělán podle kvality dosahovaných pracovních výsledků.

Podnik musí v roce 2013 uspořit oproti letošnímu roku 73 miliónů korun. Kromě propouštění zaměstnanců a navýšení cen jízdného bude optimalizovat také přepravní nabídku, což bude znamenat i nižší potřebu provozních pracovníků. „Dnes však ještě nejsme schopni konkrétně říci, kolika zaměstnanců se to bude týkat,“ shrnul Albrecht.