V Praze začalo v posledních měsících nabízet levné letenky několik nízkonákladových leteckých firem. ČSA však podle Tvrdíka chtějí přestat své ceny snižovat pouze v reakci na nově příchozí konkurenci. "Chceme mít kvalitní produkt za rozumnou cenu daleko před konkurencí," řekl.

ČSA počítají v následujících letech s rychlým růstem počtu cestujících, hospodářský výsledek firmy by se měl zvyšovat. Proti loňským 150 miliónům korun zisku plánuje společnost letos zhruba půlmiliardový profit a v následujících letech vždy o 100 miliónů korun vyšší. Letos by se mohl počet cestujících zvýšit o 20 procent na 4,3 miliónu. Hranici 5,5 miliónu cestujících chtějí ČSA překročit v roce 2006.

Nové vedení ČSA plánuje návrat firmy na trh charterové přepravy a uvažuje také o nízkonákladové přepravě. Nikoli však pod značkou ČSA. Letadla, která původně aerolinie nakoupily pro charterové lety a která nejsou vybavena business třídou, chtějí nyní vyčlenit výhradně pro chartery a nízkonákladovou přepravu. Jednou z cest na charterový a nízkonákladový trh byl záměr ČSA koupit konkurenční Travel Servis. Společnosti se však nedohodly.

Jednají s Fischer Air?

Tvrdík přesto další jednání s Travel Servisem nevyloučil. Nyní však aerolinie jednají s dalšími společnostmi. Zda jde o druhou charterovou společnost na českém trhu Fischer Air, která po vstupu nového vlastníka hodlá nabídnout své kapacity i jiným subjektům, než jen mateřské cestovní kanceláři Fischer, však Tvrdík odmítl komentovat.

Strategie ČSA vylučuje do budoucna jakoukoli podporu pro konkurenční nízkonákladové společnosti, například při opravě letadel, výcviku posádek nebo zajišťování cateringu či odbavení cestujících. Platí to i pro Travel Servis, který zahájí od jara nízkonákladovou přepravu pod značkou Smart Wings.

Na pravidelných linkách ČSA počítají s expanzí na západ, ale především na východ Evropy. Při cestě na východní trhy by neměl rozvoji ČSA bránit ani zájem ruského Aeroflotu o vstup do aliance SkyTeam. V Aeroflotu chtějí ČSA hledat partnera od Moskvy na východ, partnerství mu zase mohou nabídnout od Prahy na západ, řekl Tvrdík.

Kapacita letiště

Pro další rozvoj ČSA bude důležité tempo výstavby pražského letiště. Na konci roku 2006 bude Ruzyně disponovat vyšší terminálovou kapacitou. Otázkou však je, jak rychle bude k dispozici třetí vzletová a přistávací dráha a jakým způsobem bude rozšiřována slotová kapacita v hodinách, které jsou pro ČSA klíčové.

Pro situaci, že by výstavba pražského letiště měla být omezujícím faktorem, chtějí mít ČSA připraveny alternativní možnosti rozvoje. "Zda to bude v Bratislavě, nebo v Budapešti cestou strategického partnerství se společností Malév, nebo na trzích v pobaltí či na východě, je méně důležité," řekl Tvrdík.