Článek
Na meziročním čtrnáctiprocentním nárůstu se především podepsala skutečnost, že říjen měl 23 pracovních dnů a státní svátek připadl na víkend. Za 70 měsíců, co systém mýtných bran funguje, vybral stát od kamionů s hmotností nad 3,5 tuny celkem 39,3 miliardy korun.
Rok 2012 se podle počtu mýtných transakcí nijak neliší od loňska. „Meziročně nám v Česku jezdí a platí mýto přibližně stejný počet kamionů jako loni,“ vysvětlil David Čermák, šéf Ředitelství silnic a dálnic. Výběry mýta tak může ovlivnit jen zvýšení mýtných tarifů nebo rozšíření zpoplatněné sítě.
Za dosavadním sedmiprocentním růstem stojí především lednové zvýšení kilometrových mýtných tarifů, zároveň s ním ale zafungoval ekologický efekt tuzemského mýtného systému, který výraznějšímu zvýšení výběrů zabránil.
Nejvíc platí nejtěžší kamiony
„Pokud se do konce roku nestane něco mimořádného, vybere letos Česká republika na mýtném podle zpřesněných odhadů 8,6 miliardy korun,“ sdělil Karel Feix, generální ředitel Kapsch, smluvního provozovatele českého mýtného systému.
Nejvýrazněji se na platbách mýta podílí kamiony s hmotností nad 12 tun, následované vozidly nad 3,5 tuny a autobusy. Podle nezávislého auditora Logica je průměrná účinnost výběru mýta 99,56 procenta. V českém systému je aktuálně registrováno jako aktivních na 631 000 palubních jednotek.