Hlavní obsah

České vodní toky ovládají spřízněné duše

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vodní doprava skomírá v Česku na úbytě. Řada rejdařů už kvůli letitým problémům se splavností řek zkrachovala nebo raději podniká v zahraničí. Ředitelství vodních cest (ŘVC) a Státní plavební správu přitom s vědomím ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) ovládají úzce spříznění lidé.

Foto: Miroslav Šára, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Vznikla obrazně řečeno vodní mafie, v níž ŘVC řídí Jan Skalický, jeho osobní přítel Jaromír Kalousek Státní plavební správu, která má plnit roli státního dozoru, a Kalouskův syn Michal je jednatelem společnosti ERIBOS, jíž Ředitelství vodních cest zadává řadu zakázek,“ upozornil Právo dobře informovaný zdroj.

Jak dále uvedl, například mediální prezentaci a podporu projektu plavebního stupně Děčín realizuje pro Ředitelství vodních cest firma Pepr Consulting, a platby za to inkasuje nikoliv od ŘVC, ale přímo od společnosti ERIBOS.

„Podobně je to se zhotovováním webových stránek pro ŘVC či s placením externích zaměstnanců tohoto ředitelství. Vzniká tak dojem, že zakázky nezískává ERIBOS od ŘVC náhodou,“ konstatoval zdroj.

Ředitel s protekcí

Dobeš ještě jako člen Věcí veřejných pověřil Skalického řízením ŘVC koncem října 2011, kdy z postu ředitele odvolal Jiřího Blažka, jenž vodním cestám šéfoval pouhé čtyři měsíce. Přitom ředitelem ŘVC se Blažek stal na základě výběrového řízení, vyhlášeného tehdejším ministrem dopravy Radkem Šmerdou.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Pavel Dobeš

Naopak Skalický požadovaná kritéria pro funkci ředitele nesplňuje. Přesto se v červenci přihlásil do výběrového řízení, jež vypsalo ministerstvo dopravy (MD). Ze čtyř uchazečů sice jeden kritéria splnil, Dobeš však rozhodl, že tendr bude zrušen.

Dobeš se tak zřejmě snaží v čele ŘVC co nejdéle udržet Skalického. Původně se netajil tím, že by mu dal definitivu i bez výběrového řízení. Podmiňoval to vypracováním strategie rozvoje ŘVC, což Skalický v lednu splnil.

Na dotaz Práva, kdy tedy bude jmenován definitivní šéf ŘVC, odpověděl ve čtvrtek mluvčí MD Martin Novák: „Nové výběrové řízení bude vypsáno buď koncem letošního, nebo začátkem příštího roku.“

ŘVC za sebou nese zátěž minulosti, kdy byly zejména v letech 2007 až 2009 schvalovány některé velmi problematické projekty. Například předražený železniční most v Kolíně, jehož investorem bylo právě ŘVC. Česko se tak i kvůli tomu později dostalo do kritického hledáčku Evropské komise a zabýval se tím i Evropský soudní dvůr.

Reklama

Výběr článků

Načítám