Příčinou slabé poptávky spotřebitelů je podle analytika Jiřího Šimka ze společnosti Citfin především vyšší inflace, která lidem snižuje reálné mzdy. Dále pak je problémem poměrně vysoká nezaměstnanost a nejistota a obavy z dalšího ekonomického vývoje.

„Celkově čísla nadále potvrzují slabost spotřebitelské poptávky, kterou nepříznivě ovlivňuje pokles reálných mezd, nepříznivá situace na trhu práce či vládní opatření na snižování deficitu,“ sdělil analytik Miroslav Frayer z Komerční banky s tím, že ani v příštích měsících neočekává výrazné zlepšení situace.

Zhoršují se i prodeje automobilů

Podle analytika Michala Kozuba ze společnosti Home Credit stojí za propadem nechuť lidí ve větší míře utrácet za spotřební zboží. „V hlavách mají neustálý pocit zdražování a omezených rodinných rozpočtů, a proto při svých nákupech myslí hlavně na cenu a jak ji snížit,“ připomněl Kozub. To se projevuje na základních nákupech, obzvláště u potravin.

Nedařilo se ani prodeji automobilů, což je obecný trend pozorovatelný v celé Evropě. Pro výrobce, kteří mají své továrny hlavně v západní Evropě, tedy například Fiat na Sicílii nebo Ford v Belgii, to znamená rozhodování o jejich možném uzavření.

„Spotřebitelé si s oblibou vybírají hlavně nákupy ve slevách a akčních výprodejích, které dokážou přitáhnout pozornost,“ doplnil Kozub. Obchody se tak ale podle něj dostávají mnohdy do bludného kruhu, kdy bez slev a výprodejů nejsou pro zákazníky atraktivní.