Zpoždění doprovázela podle Kučery dodávky L-159 od samého začátku. Kontrakt byl uzavřen v roce 1997. První letouny měly být dodány vojenskému letectvu ČR v roce 1999, což se nestalo a zpoždění dodávek pak pokračovalo i v následujících letech. V 750miliónové částce je vedle opožděného dodání letounů a logistiky obsaženo narovnání všech vzájemných závazků minulosti, uvedl Kučera.

Aero Vodochody má ve svém účetnictví vytvořeny z minulých let na tuto platbu rezervy. Letos se tedy kvůli této platbě jednorázově nezhorší výsledky hospodaření společnosti, dodal.

Letoun L-159 je stěžejním výrobkem Aera, firma však kromě zakázky pro armádu zatím nenašla další odběratele. Jeho nalezení a případný prodej strojů by firmě umožnil splatit část dluhů. Druhým výrobním programem firmy je civilní letoun Ae270. Aero však zatím nemá příslušnou certifikaci letounu a nemůže jej prodávat, což původně plánovala již na minulý rok.

Rozchod si přejí obě strany

Většinu akcií společnosti Aero Vodochody vlastní stát, manažersky ji však ovládá Boeing Česká. Vláda nedávno rozhodla o tom, že strategické partnerství s americkou firmou v Aeru ukončí. Stát zároveň před týdnem vypověděl Aeru záruky na úvěry, v důsledku toho zaplatí za závazky podniku v následujících dvou letech z rozpočtu až 9,3 miliardy korun.

Odchod z Aera si přeje i Boeing Česká. Boeing má ale podmínku, rozchod musí respektovat zájmy obou stran. "Boeing Česká investovala při svém vstupu do Aera v roce 1998 zhruba jednu miliardu korun. Bez ohledu na tuto počáteční investici je ochotna odejít z Aera. I přesto však hodlá dostát veškerým závazkům z akcionářské smlouvy," sdělil dříve Novinkám Michal Donath, mediální zástupce Boeing Česká.