České dráhy na ně vyhlásily výběrové řízení, v němž zvítězilo konsorcium Masaryk station, v němž jsou společnosti ING Real Estate Development ČR, Sudop Praha a Morávka centrum. "Ve společném podniku bude mít konsorcium Masaryk station 66procentní podíl a 34 procent si ponecháme my," sdělil generální ředitel akciové společnosti ČD Petr Kousal.

Na dotaz Práva, zda nehrozí, že dráhy o nádraží úplně přijdou, jestliže se někdy v budoucnu soukromý vlastník rozhodne využít lukrativní budovy pro zcela jiné účely než služby cestujícím, Kousal odpověděl: "Ve vlastnictví ČD zůstanou koleje i nástupiště. Náš 34procentní podíl bude stačit ktomu, abychom zablokovali každý pokus o zrušení železniční dopravy."

Na Masaryčce hotel a obchodní centrum

Konsorcium chce v prostorách Masarykova nádraží postavit hotel a obchodní centrum. Pozemky i budovy mu dráhy předají bezplatně. "Konsorcium se nám musí smluvně zavázat, že na rekonstrukci nádraží a další výstavbu vynaloží pět až osm miliard korun. Budovy na Masaryčce jsou staré už 115 let. Jde o státem chráněnou památku. Potřebné miliardy na jejich revitalizaci však stát mít nikdy nebude. Vytvoření společného podniku proto považujeme za optimální řešení," prohlásil Kousal.

V nejbližší době vyhlásí ČD výběrové řízení i na partnera pro založení společnosti ČD Reality. Ta by měla vzniknout do půl roku a nabízet soukromým investorům k podnikání nádražní prostory v celé České republice. "V ČD Reality budeme mít nejméně 51procentní podíl, a tedy rozhodující vliv," ujišťuje Kousal.

Chystá se založení dceřiných firem

Strategické partnery hledají České dráhy také pro nákladní dopravu, provozování regionálních tratí, spedici a výzkumný železniční ústav. Cílem je převést vedlejší i hlavní činnosti ČD do dceřiných firem. Mateřská akciová společnost České dráhy si ve svých budoucích dcerách ponechá majoritu. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by však regionální tratě měly být převedeny na kraje. Stát totiž není schopen plně pokrýt ztrátu ČD z osobní dopravy, kterou si objednal, a ani z krajských rozpočtů nejde na obslužnost dostatek peněz.

Na letošek dráhy dostanou ze státního rozpočtu a od krajů celkem sedm miliard korun, tedy stejně jako loni. Ztráta z objednané osobní dopravy se ovšem očekává ve výši 9,5 miliardy Kč. Kousal proto už dříve připustil, že pokud by provozování ztrátových vlaků ohrozilo ekonomickou stabilitu ČD, bude nutné neefektivní spoje zrušit.

Na ČD letos ubude 6500 zaměstnanců

České dráhy nyní zaměstnávají 77 000 lidí, avšak do konce letošního roku se počet zaměstnanců má snížit o plných šest a půl tisíce na 70 500. Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek pohrozil, že nezbude-li dostatek finančních prostředků na odchod zaměstnanců, vypukne na železnici stávka.

Podle vládou schváleného doprovodného sociálního programu má být totiž těm z propouštěných, kteří jsou starší 58 let, vyplaceno v závislosti na počtu roků odpracovaných na drahách až 180 tisíc korun. "Letos bude toto kritérium splňovat pět tisíc lidí. Na doprovodný program tedy potřebujeme celkem 530 miliónů korun. Od státu máme ale k dispozici jen 123 miliónů," informoval Kousal.

Vedení drah je přesvědčeno, že potřebné stovky miliónů se dodatečně najdou v rezervě státního rozpočtu. Podle náměstka generálního ředitele ČD Josefa Bazaly to předběžně potvrdili premiér Vladimír Špidla, ministr financí Bohuslav Sobotka i ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach.