Také podle průzkumu portálu lunchtime.cz pro ČTK mezi restauracemi, bary a kluby na Ostravsku se prodej tvrdého alkoholu v posledních dnech snížil ve 40 procentech z nich.

S úplným zákazem nalévání lihovin by podle průzkumu Mag Consulting stravovacím zařízením klesly tržby o šest až osm procent. Většinu tržeb z alkoholu mají restauratéři z piva či vína.

V obchodech se lihoviny nakupují stejně

Obchodní řetězce v současné době nepociťují snížení poptávky po destilátech v souvislosti s metanolovou aférou.

„V tento okamžik jsme nezaregistrovali změnu v chování spotřebitelů. Naše společnost nabízí veškeré alkoholické nápoje od renomovaných výrobců s garancí původu a kvality,“ sdělil pro Novinky mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

„Poptávku po alkoholu zatím tyto nešťastné události nijak neovlivnily, zákazníci se však začínají zajímat o jeho původ,“ uvedla pro Novinky Judita Urbánková, ředitelka komunikace společnosti Ahold, která provozuje řetězec Albert.

Veškerý alkohol prodávaný v prodejnách Albert pochází podle Urbánkové od velkých a prověřených producentů, jejichž výroba je podle přísných kritérií kontrolována státními úřady.

Co je hlavní: celní kontroly a kolky

„S těmito dodavateli spolupracujeme delší dobu a jsme s nimi v pravidelném kontaktu,“ připomněla Urbánková s tím, že u těchto výrobců probíhají pravidelné celní kontroly a všechny lahve jsou samozřejmě opatřeny kolkem.

„Alkohol vlastní značky podrobujeme zkouškám v nezávislé akreditované laboratoři,“ dodala Urbánková.

Jak Novinkám sdělila Michaela Vinterová z tiskového oddělení společnosti Tesco, zájem o lihoviny je v jejich obchodech na stabilní úrovni. Obchody Tesco mají v prodeji pouze originální kolkované lahve od výrobců, v jejichž provozech probíhají pravidelné celní kontroly.

„Věříme, že současná situace pomůže v boji s nelegálně vyráběným a pašovaným alkoholem, jehož prodej poškozuje jak zdraví spotřebitelů, tak obchodníky a dodavatele, kteří řádně odvádějí spotřební daň a plní přísné legislativní normy,“ dodala Vinterová.