Hlavní obsah

Lufthansa zažila největší stávku ve své historii

Frankfurt nad Mohanem

Páteční stávka palubních průvodčích byla stávkou s největším dopadem v historii německé letecké společnosti Lufthansa, uvedla DPA. Zrušeno bylo tisíc letů a postiženo sto tisíc cestujících. Stávka ale přinesla naději na vyřešení sporu, ukázala však na další problém, jímž je dceřiná firma.

Foto: Reuters

Palubní personál Lufthansy stávkuje, zasaženy jsou desetitisíce cestujících

Článek

Páteční stávka byla naplánována na 24 hodin a týkala se hlavních letišť společnosti, tedy frankfurtského, mnichovského a berlínského. Protože ty jsou využívány nejen pro místní lety, ale i dálkové, postihla i cestující ze zámoří, ať už z USA nebo z Asie.

Nakonec bylo zrušeno na tisíc letů. Deset spojů je zrušeno i na lince mezi Prahou a Frankfurtem nad Mohanem.

Třetí stávka palubních průvodčích byla největší v řadě. Možná ale poslední. Jednání mezi oběma stranami se obnovila po výměně SMS. Vedení aerolinek připraví nový návrh pro jednání se stávkujícími palubními průvodčími zastoupenými odborovým svazem Ufo.

Nyní se hledá mediátor pro jednání. Mediace využila Lufthansa už v minulosti při řešení konfliktů se stávkujícími zaměstnanci. Při stávce pilotů v roce 2001 se této úlohy chopil bývalý ministr zahraničí Hans Dietrich Genscher. Nyní se uvažuje se o jménech bývalého šéfa sociálnědemokratické SPD Franze Münteferinga nebo bývalého hamburského starosta Henninga Voscheraua a bývalého předsedy ústavního soud Hanse-Jürgena Papiera.

Otázka je, co ale má mediátor domlouvat. Lufthansa už ve středu nabídla zvýšení mezd o 3,5 procenta, Ufo ale požaduje pět procent. Problémem ale mohou být další požadavky, Aerolinky už slíbily, že nebudou zaměstnávat lidi na dobu určitou a využívat při zaměstnávání letušek outsourcingu. Problémem ale může být plán Lufthansy s dceřinou nízkonákladovou společností Direct 4U s devadesáti letadly, kam by mělo přejít na 1200 zaměstnanců. Ti by brali výrazně méně.

Další potíží je skutečnost, že stávka poškodila obraz firmy jako solidní a schopné, protože ukázala, že nefunguje komunikace mezi vedením a odbory. Jednání se táhla dlouhé měsíce bez jakýchkoli výsledků. Nakonec se Ufo rozhodlo pro stávku, připomíná DPA. A větší stávku Lufthansa nikdy nezažila.

K neústupnosti aerolinek přispěl i fakt, že se jim v prvním pololetí výrazně propadl zisk, kvůli vyšším nákladům na paliva i tvrdé konkurenci ze strany nízkonákladových aerolinek a přepravců z oblasti Perského zálivu. Lufthansa proto plánuje zeštíhlení, kdy bude v rámci snižování nákladů propouštět kancelářské pracovníky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám