Hlavní obsah

Za nové silnice a tratě dal stát loni nejméně peněz od roku 2004

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Za investice do dopravní infrastruktury stát v loňském roce vydal nejméně peněz za posledních sedm let. Celkem na výstavbu nových železničních tratí směřovalo téměř 11 miliard korun, za nové silnice utratilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 31,8 miliardy korun. Nejvíce peněz do nových silnic a tratí za dobu existence České republiky šlo v roce 2008, kdy se jednalo o rekordních 73,9 miliardy korun.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Ilustrační foto

Článek

Celková letošní výše investic do dopravní infrastruktury zatím není podle ministerstva dopravy definitivně vyčíslená, kvůli snižování rozpočtu resortu a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se ale dá předpokládat, že bude nižší než v předchozím roce. Letošní rozpočet SFDI, jehož prostřednictvím protéká většina peněz na nové projekty, zeštíhlil z loňských 61 miliard na letošních 41.

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) udělá resort vše pro to, aby se finanční prostředky SFDI pro příští rok udržely alespoň v letošní výši. Jednat o tom chce s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09) i s premiérem Petrem Nečasem (ODS).

Aby bylo vůbec co stavět

Největší problém šetření v dopravním resortu je to, že se prakticky nepřipravují žádné nové stavby, připomněl vedoucí katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví stavební fakulty ČVUT Aleš Tomek. I kdyby v budoucnu dopravní rozpočet zvýšil, může se při trvání současné situace stát, že za tyto peníze nebude co stavět.

Dokončení páteřní sítě dálnic a železnic by pro vládu mělo být základní prioritou, uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Tím, že dostavba infrastruktury nepokračuje a jsou omezovány výdaje na údržbu, se Česko staví do nezáviděníhodné situace vůči okolním zemím. Zahraniční investory totiž podle Hanáka vedle kvalifikované pracovní síly zajímá především úroveň dopravní infrastruktury.

Reklama

Výběr článků

Načítám