Článek
Celková letošní výše investic do dopravní infrastruktury zatím není podle ministerstva dopravy definitivně vyčíslená, kvůli snižování rozpočtu resortu a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se ale dá předpokládat, že bude nižší než v předchozím roce. Letošní rozpočet SFDI, jehož prostřednictvím protéká většina peněz na nové projekty, zeštíhlil z loňských 61 miliard na letošních 41.
Podle ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) udělá resort vše pro to, aby se finanční prostředky SFDI pro příští rok udržely alespoň v letošní výši. Jednat o tom chce s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09) i s premiérem Petrem Nečasem (ODS).
Aby bylo vůbec co stavět
Největší problém šetření v dopravním resortu je to, že se prakticky nepřipravují žádné nové stavby, připomněl vedoucí katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví stavební fakulty ČVUT Aleš Tomek. I kdyby v budoucnu dopravní rozpočet zvýšil, může se při trvání současné situace stát, že za tyto peníze nebude co stavět.
Dokončení páteřní sítě dálnic a železnic by pro vládu mělo být základní prioritou, uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Tím, že dostavba infrastruktury nepokračuje a jsou omezovány výdaje na údržbu, se Česko staví do nezáviděníhodné situace vůči okolním zemím. Zahraniční investory totiž podle Hanáka vedle kvalifikované pracovní síly zajímá především úroveň dopravní infrastruktury.