Oproti poslednímu testu z poloviny loňského roku se však situace výrazně zlepšila. V té době své zákonné povinnosti neplnilo 89 % obchodů na internetu.

Nejmenší problémy dělá provozovatelům virtuálních obchodů uvádět svou adresu a jméno. Tento údaj uvádělo 97 % ze 100 testovaných serverů. Identifikační číslo již uvádělo jen 70 % obchodníků a o právu odstoupit během 14 dnů od smlouvy se spotřebitelé mohli dozvědět jen v 58 % obchodů. Celkem 12 % obchodů zákazníky klamavě informovalo o délce záruční lhůty.

Hrozí až miliónová pokuta

"Ukazuje se, že v některých případech prodávající o svých povinnostech jednoduše neví a například si neuvědomují, že již skončilo přechodné období, ve kterém bylo možné prodávat zboží ještě s šestiměsíční záruční dobou," uvedl předseda sdružení František Lobovský. Upozornil, že firmám, které porušují zákon, hrozí až miliónová pokuta.

Povinnost informovat spotřebitele o základních údajích mají internetové obchody od ledna 2001, kdy vstoupila v platnost novela Občanského zákoníku. SOS již v roce 2001 provedlo tři testy, které ukázaly na velké nedostatky v poskytovaných informacích.

Obliba nákupů roste

Více než polovina uživatelů internetu přitom možnosti nákupu využívá. Ze šetření společnosti GfK Praha vyplývá, že od poloviny roku 2002 do poloviny roku 2003 takto nakoupilo 1,5 milónů lidí.

Ve skutečnosti má však s tímto způsobem nakupování zkušenost 66 procent lidí. Nejčastěji se na internetu nakupují knihy a časopisy, dále pak oblečení, obuv, modní doplňky a také výpočetní technika. Podle průzkumu nakupují prostřednictvím internetu nejčastěji mladí lidé do 29 let, mezi nimiž převažují muži.