V meziročním srovnání klesaly tržby jak v motoristickém segmentu, tak v samotném maloobchodě. Na poklesu tržeb se nejvíce podílel pokles v prodeji pohonných hmot a potravin.

Na nákupy i za benzínem raději za hranice

Pokud jde o potraviny, tam je pokles patrný již 14 měsíců. Pro Čechy, kteří bydlí v příhraničí, se stalo už téměř samozřejmostí jezdit nakupovat do sousedního státu. „Taková situace nenahrává ani samotným obchodníkům, kteří přicházejí o tržby, ani státu, který přichází o výnosy na daních,“ uvedl analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit.

Podobný trend lze vypozorovat i v prodeji pohonných hmot. Jejich vysoká cena nutí mnohé řidiči tankovat v zahraničí. „V Polsku je běžně k dostání benzín i nafta o více než korunu za litr levnější, a tak ve spojení s větším rodinným nákupem lidé ušetří až několik stokorun,“ doplnil Kozub.

Světlá výjimka – internetový prodej

Komu se nadále výrazně daří, jsou prodeje přes internet, které v červnu vzrostly o 7,7 procenta. „Tento trend pokračuje již od konce roku 2009,“ připomněl analytik Jiří Šimek ze společnosti Citfin. Pro Čechy jsou nákupy na internetu stále zajímavější. Nakoupit zde elektroniku nebo dovolené je už samozřejmost, nově se přidávají i méně obvyklé druhy zboží, jako jsou potraviny.

„Celkově ale zůstává situace v maloobchodě nedobrá,“ zhodnotil stav ekonom Pavel Mertlík z Raiffeisenbank. Vývoj tržeb bude i nadále ovlivňovat šetření spotřebitelů. Navíc kvůli inflaci klesají reálné mzdy. Nezaměstnanost se nadále drží nad osmi procenty a s jejím poklesem nelze počítat. V úsporách pokračuje i stát.

Budoucnost nijak růžová

„Spotřebitele omezují v nákupech i nepříliš radostné vyhlídky do budoucna. Letos zřejmě čeká českou ekonomiku pokles a ani pro příští rok nelze čekat s výraznějším růstem,“ nastínil budoucnost Šimek s tím, že další hrozbou kazící náladu spotřebitelů je vývoj v eurozóně.

To samé si myslí i analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta, podle něhož slabé maloobchodní tržby odrážejí obavy lidí z dalšího ekonomického vývoje v Česku.