Nejedná se dohromady o malé peníze, vždyť dětí této věkové skupiny je v Česku kolem 547 tisíc. Kdyby každé dostávalo pětisetkorunu, jednalo by se měsíčně celkem o 273 miliónů Kč.

Jen malá část dětí v průzkumu uvedla, že měsíčně může hospodařit pravidelně s částkou přesahující tisíc korun. Pro srovnání – generace jejich rodičů dostávala jako kapesné v průměru měsíčně stovku.

Děti se stávají stále zajímavější skupinou pro reklamní průmysl a výrobce spotřebního zboží. Nejvíce ze svého kapesného utrácejí za svačiny a různé pamlsky, které se značně liší od představ dietologů a obezitologů, a často i za návštěvy kin, diskoték, počítačové hry a hračky.

Zhruba deset procent dětí však největší část kapesného vynakládá na oblečení a kosmetiku. Tady se podle expertů jednoznačně projevuje vliv reklamního trhu, který zvyká mladou generaci na určité značky.

Plných 40 procent dětí má pevně stanoven den, kdy měsíční kapesné obdrží. Osm procent rodičů jim dokonce kapesné zasílá na jejich osobní účet.

„Pravidelná výplata kapesného je správná, protože se tak děti nenásilně připravují na období dospělosti, kdy budou finanční prostředky dostávat na účet a budou si muset jejich utrácení rozplánovat,“ je přesvědčena manažerka Partners Dagmar Prajzlerová.

Účet není špatný

Nic špatného podle ní není ani na zasílání peněz větším dětem na účet. „Alespoň se seznámí s internetovým bankovnictvím a základními bankovními službami, což zvýší jejich finanční gramotnost,“ uvedla Prajzlerová.

V Česku však existuje poměrně velká skupina dětí, která kapesné dostává nepravidelně. Jedná se o zhruba třetinu dětí ve věku 10 až 15 let. Na to již názory odborníků kladné nejsou. Děti se totiž nenaučí hospodařit a spořit. Pouze si nárokují své potřeby a dospívají k závěru, že stačí rodičům říct a peníze dostanou.

Pozitivně naopak působí vazba výše kapesného na dosažené úspěchy dítěte, například ve škole. Takto motivačně vázané kapesné dostává podle průzkumu každé desáté dítě.

Z průzkumu také vyplynulo, že děti si více než generace jejich rodičů z kapesného spoří.

„Jestliže si v předchozí generaci spořilo jen 18 procent dětí, nyní je to už 21 procent. Jako rodič vím z vlastní zkušenosti, že dnešní děti mají větší povědomost o penězích než moje generace, když byla malá,“ říká ředitel Partners Pavel Kohout.