Důvodů je podle odborářského týdeníku více. „I Škoda pociťuje nervozitu a slabší kupní sílu na některých trzích, a to zejména v zemích postižených krizí eurozóny,“ připomíná list s tím, že více by se mohlo dařit i v zemích s rozsáhlými trhy, jako je Indie.

V podobném duchu hovořil už dříve i předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland. „Druhé pololetí nebude jednoduché. Velmi pečlivě sledujeme trhy a počítáme s podstatně silnějším protivětrem,“ sdělil Vahland.

Faktem je, že automobilka v letošním prvním pololetí zaznamenala růst na všech hlavních trzích právě s výjimkou západní Evropy, kde jí prodeje meziročně poklesly o 0,7 procenta na 195 400 aut. Pokud jde o zmiňovanou Indii, zde prodala 20 500 vozů, což znamená 40procentní nárůst.

Jeden musí sem, další zase tam

Dalším důvodem jsou náběhy výroby nových aut, kvůli čemuž vznikají podle škodováckého odboráře na některých modelech převisy pracovníků a v jiných oblastech je po nich naopak poptávka. „Odbory KOVO již v minulosti pro tyto situace uzavřely dohodu, která zajišťuje velmi výhodné podmínky s ohledem na zaměstnance,“ uvedl k celé věci předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík.

Jako příklad uvádí odborářský list SKD/CKD centrum, v němž dojde k přesunu zhruba 150 zaměstnanců z důvodu slabšího odbytu vozů do Indie. Podobně i ve výrobě fabie dochází ke snížení produkce, takže vznikl převis ve svařovně, lakovně a na montáži.