Společnost ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic (AMDS CR) výrobek několik let vyvíjela a testovala a získávala potřebné certifikáty. Jak uvedla mluvčí ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá Dvořáková, nová svodidla, která nesou značku AM, jsou vyrobena z mikrolegované oceli.

„Jde o materiál s vyšší pevností než ocel používaná pro výrobu u nás nejrozšířenějších svodidel NH4. To umožnilo snížit tloušťku materiálu svodnice ze 4 milimetrů na 2,8 milimetru, což představuje více než čtvrtinovou úsporu hmotnosti, a tím umožňuje i snížit cenu,“ popsala.

Nová svodidla úspěšně prošla bariérovými zkouškami u Technického a zkušebního ústavu stavebního.

Nová svodidla úspěšně prošla bariérovými zkouškami u Technického a zkušebního ústavu stavebního.

FOTO: ArcelorMittal Ostrava

Z mikrolegované oceli byly vyrobeny i distanční díly a sloupky, které jsou navíc kratší. „Čím je záchytný systém těžší, tím je dražší, protože ocel má svou cenu. Investoři i montážní firmy tedy jistě uvítají, že hmotnost jedné svodnice je pouhých 50 místo původních 70 kilogramů,“ uvedl generální ředitel AMDS CR Libor Černý.

Mikrolegované oceli
nízko až středně uhlíkové oceli s přídavkem manganu a obsahující prvky jako titan, niob a vanad. Lze u nich dosáhnout dobré mechanické vlastnosti. Mají potenciál nahradit v průmyslu dosud používané dražší materiály.

Svodidla jsou bezpečnější

Nová svodnice má podle něj stejný tvar jako nejrozšířenější typ NH4, takže ji bude možno napojovat na systémy NH4 bez přechodových dílů. Černá Dvořáková doplnila, že nová svodidla jsou také bezpečnější. Například index prudkosti nárazu, který definuje, jaký má náraz vliv na posádku vozidla, je lepší než u systému NH4.

Nová svodidla se budou od letošního podzimu montovat například na rychlostních silnicích v Moravskoslezském kraji.