Hlavní obsah

Skoro dvě třetiny firem nezveřejnily za šest let zpátky účetní závěrku

Novinky, pit
Praha

Téměř dvě třetiny českých firem, konkrétně 63 procent, nezveřejnily od roku 2006 svou účetní závěrku. Zveřejnění jim přitom nařizuje zákon o účetnictví. Nejhůře se zveřejňováním jsou na tom malé firmy a zejména společnosti s ručením omezeným. Ukázal to průzkum Komory certifikovaných účetních.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Jak z průzkumu vyplývá, nejhůř jsou na tom ohledně zveřejňování účetních závěrek firmy z Prahy, kde nedodržuje zákon o účetnictví až 70 procent subjektů. Jako nejvzornější ze zkoumaných regionů se ukázaly firmy se sídlem v Ostravě, které dosáhly necelých 54 procent.

„V první řadě dochází k porušení zákona. Na jedné straně slýcháme obavy podnikatelů z reakcí konkurence na zveřejněné účetní závěrky, na druhé straně bychom měli chránit i odběratele, pro které jsou často zveřejněné účetní závěrky jediným zdrojem informací o společnosti,” připomněla předsedkyně komory Alice Šrámková.

Podle Šrámkové se rok od roku disciplína firem i subjektů zhoršuje. To platí pro společnosti s ručením omezeným, ale výjimkou nejsou ani akciové společnosti. Tento jev se vyskytuje ve všech zkoumaných regionech.

Akciovky jsou na tom nejlépe

Uvedené informace potvrzuje i analýza společnosti CCB – Czech Credit Bureau. „Za rok 2008 zveřejnilo účetní závěrku 44 procent z celkového počtu aktivních společností, který čerpáme ze Statistické ročenky. Za rok 2009 to bylo 47 procent a za rok 2010 jen 33 procent,” sdělila analytička společnosti Věra Kameníčková.

Nejlépe se s povinností zveřejňovat účetní závěrky vyrovnávají podle Kameníčkové akciové společnosti. Za rok 2008 jich účetní závěrku uveřejnilo 69 procent, za rok 2009 zveřejnilo uzávěrku 68 procent a za rok 2010 zatím 48 procent.

Podle zákona o účetnictví přitom firmám a subjektům, které ji do 30 dnů od schválení nezveřejní, hrozí pokuta. Nejpozdější datum dodat účetní závěrku, a tedy ji i oficiálně zveřejnit, je konec bezprostředně následujícího účetního období.

Reklama

Výběr článků

Načítám