„Firma neplatí za energie, byly nám tedy zastaveny dodávky vody i stlačeného vzduchu,“ řekl Právu Miroslav Cink, předák tamních odborů. Otazníky zřejmě visí i nad dodávkami elektřiny. „V pátek jsme museli zůstat doma, kdy půjdeme do práce, nevíme, čekáme, až nám zavolají,“ podotkl.

Lidé mají nedobrovolné prázdniny zatím za plný plat. „Odstávku, znamenající šedesát procent mzdy, jsme odmítli podepsat,“ uvedl Cink. V pátek měla přijít i výplata.
„Tu jsme také nedostali. Kdy peníze dorazí, nám majitel sdělit nedokázal,“ upozornil Cink.

Vyjádření společnosti se nám nepodařilo získat. „K situaci se pravděpodobně vyslovíme v pondělí,“ sdělila Kateřina Němcová z tiskového oddělení firmy.

V ruských rukou

Zmíněnou a kdysi stěžejní část Škodovky koupila v roce 2004 ruská skupina OMZ. Ta v roce 2010 podnik prodala společnosti United Pilsen S.A, jejímž vlastníkem je ruský podnikatel Igor Šamis. Od jara letošního roku je proti Pilsen Steel vedeno insolvenční řízení u Krajského soud v Plzni.

„Původní insolvenční návrhy jsme odmítli z procesních důvodů, neměly patřičné zákonné náležitosti,“ sdělil soudce Miloš Benetka. Navrhovatelé se ale mohou odvolat.
Řádově miliónové částky, často několik měsíců po splatnosti, po plzeňských ocelárnách požaduje hned několik společností – například firma Alfa Max Czech nárokuje 4,4 miliónu korun. „Je to za dodávky šrotu,“ sdělil jednatel této společnosti Roman Štix.

„Předtím alespoň občas něco zaplatili, ale od února jsme od nich neviděli ani korunu. Denně mi volá několik firem, které se chtějí k insolvenčnímu řízení připojit,“ podotkl Štix.

Pokud by došlo až na konkurs, asi by nebyli proti ani někteří pracovníci Pilsen Steel. „Ruský majitel podnik tuneluje,“ konstatoval jeden z nich a dodal: „Už aby mu to sebrali a firmu převzal někdo, kdo ji bude řídit odpovědně, a ne jako teď.“

Není z čeho dělat

Pilsen Steel má 950 zaměstnanců a zabývá se výrobou volně kovaných a finálně opracovaných výkovků až do hmotnosti osmdesáti tun, především hřídelí pro větrné elektrárny či velkých klikových hřídelí pro čtyřtaktní dieselové motory.

Poslední ekonomické údaje, které podnik zveřejnil na svých webových stránkách, jsou za rok 2010. Hospodářský výsledek po zdanění tehdy činil 6,4 miliónu korun, o dva roky dříve, tedy v roce 2008, byl stokrát vyšší.

„Zakázek by bylo dost, ale není z čeho dělat, už nejsou peníze ani na materiál,“ uzavřel Cink.