Fond má do roku 2006 zajištěny příjmy z privatizace, poté je podle Sobotky třeba najít nový způsob financování. Letos zvýšení DPH rozpočet fondu připraví asi o čtyři miliardy korun, v příštím roce asi o sedm miliard korun. Sobotka řekl, že fond dopravy v loňském roce neutratil osm miliard korun, které převedl do letošního roku. Stát se navíc podle ministra snaží růst DPH fondu nahradit.

"Letos poskytuje státní rozpočet poprvé ve své historii dotaci pro státní fond dopravy v rozsahu vyšším než jedna miliarda korun," uvedl Sobotka. Předpokládá, že i v příštích letech se vláda pokusí poskytnout fondu kompenzaci ze státního rozpočtu. Peníze by fond podle něj měl získávat i z elektronického mýtného.

Do fondu plyne nejvíce peněz z privatizace

Kvůli zvýšení DPH ale může dojít ke zpomalení dokončování dopravních staveb. "Jistě, v dlouhodobém horizontu ano, nikoliv z hlediska staveb, které jsou již zahájeny a jsou dostatečně připraveny," řekl Sobotka. Hlavním důvodem pro zpožďování staveb je podle něj nedostatečná příprava v terénu.

Stavební práce nesouvisející s bydlením budou od 1. května zdaněny 19procentní sazbou DPH. V současné chvíli je její výše pět procent. Růst daně nešlo podle Sobotky odložit. "Vstupujeme do Evropské unie, je to harmonizační krok, museli jsem to udělat," uvedl ministr.

Do fondu dopravy plyne největší část prostředků z privatizace státního majetku. S těmito příjmy může fond podle Sobotky počítat do roku 2006. "V roce 2006 půjde poslední větší privatizační dotace a od roku 2007 musí být nastavena nová strategie financování fondu dopravy," řekl Sobotka. Roli podle něj budou hrát například půjčky od Evropské investiční banky.