Marketingový ředitel největší domácí cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma řekl, že by firma více možností ochrany proti krachu uvítala. Možné bankovní garance neodmítá ani Čedok. Garance na rozdíl od pojistky by byla pro CK výhodná v tom, že deponovaná suma by kancelářím zůstávala. Na pojištění podle ACK ČR středně velká cestovní kancelář zaplatí ročně zhruba 600 000 korun.

Podle Jana Matouška, náměstka výkonného ředitele České bankovní asociace, je ale otázek více. Legislativně by se podle něj musela ošetřit povinnost cestovních kanceláří ponechat deponovanou částku na bankovních účtech po celou dobu podnikání. Banky totiž nemohou omezovat svoje klienty v tom, že by jim zakazovaly vybírat dlouhodobé vklady, připomněl.

Lepší ochrana pro zákazníka

Cílem změny zákona je podle MMR zlepšit ochranu spotřebitele a přesněji stanovit povinnosti CK a pojišťoven. Mediálně známý je v poslední době spor klientů 1. Parkam Holidays s pojišťovnou Generali, která jim po krachu cestovní kanceláře vyplatila jen 58 procent peněz, za které si nakoupili zájezdy.

Bankovní garance by mohly být zajímavé pro čtvrtinu koncesovaných CK (200 až 250 firem), uvedl Papež. Fungují například v Německu, Španělsku a o jejich zavedení se mluví i na Slovensku. U středně velké CK s ročním obratem 50 miliónů korun by podle Papeže takováto garance mohla dosahovat sumy 1,2 až 1,4 miliónu korun. To by prý pro pokrytí výdajů spojených s vypořádáním klientů mělo stačit, dodal.