Článek
Hodnota značky Apple vzrostla během posledního roku o 19 procent, tedy o 30 miliard, na téměř 183 miliard dolarů (asi 3,6 biliónu korun). Na druhém místě skončila značka IBM s hodnotou téměř 116 miliard dolarů, bronzovou příčku obsadila společnost Google s hodnotou bezmála 108 miliard dolarů.
Nejrychleji rostoucí značkou se stala síť Facebook, která vzrostla o 74 procent. S hodnotou 33,2 miliardy dolarů obsadila letošní 19. místo.
V letech 2006 až 2012 stoupla celková hodnota stovky nejdražších značek v tomto žebříčku o 66 procent na celkových 2,4 biliónu dolarů.
Studie nejcennějších značek vychází jednak z toho, jak samotné firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách. A dále pak z toho, jak je hodnota značky vnímána v průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.
„Značky jsou pro své vlastníky jakési pojistky,“ uvedla Eileen Campbellová, šéfka agentury Millward Brown. „I přes dlouhé období ekonomického poklesu, politické nejistoty a nejrůznějších přírodních katastrof, které zasáhly značky v jednotlivých odvětvích, celková hodnota nejsilnějších světových značek v mnoha kategoriích bude stále vzrůstat, takže mohou přispět k zajištění stability pro jednotlivé firmy,“ dodala.
Desítka nejhodnotnějších značek pro rok 2012 | ||
---|---|---|
pořadí | společnost | hodnota značky (v miliardách dolarů) |
1. | Apple (technologie) | 182,951 |
2. | IBM (technologie) | 115,985 |
3. | Google (technologie) | 107,857 |
4. | McDonald’s (fast food) | 95,188 |
5. | Microsoft (technologie) | 76,651 |
6. | Coca-Cola (nealko nápoje) | 74,286 |
7. | Marlboro (tabákové výrobky) | 73,612 |
8. | AT (komunikace) | 68,870 |
9. | Verizon (komunikace) | 49,151 |
10. | China Mobile (komunikace) | 47,041 |
Zdroj: Millward Brown |