Na dotaz Práva, proč dráhy přistoupily k tak podivnému opatření, odpověděl mluvčí ČD Radek Joklík: „Snažíme se snižovat náklady a provozovat toalety je pro nás neekonomické. Proto jsme zhruba před rokem na menších nádražích, kde nemají soukromí provozovatelé zájem o pronájem toalet, zavedli zmíněný systém.“

V praxi to vypadá tak, že cestující zaplatí u pokladny pětikorunu a dostane zmíněnou vstupenku a klíč od nádražního záchodku. Klíč pak musí po vykonání potřeby pasažér vrátit a pokladní ho za poplatek předá dalšímu žadateli.

Na otázku, jestli se netvoří u pokladen fronty lidí, kteří si potřebují rychle ulevit, uvedla Kateřina Šubová z tiskového oddělení ČD: „Na základě některých připomínek jsem se vypravila na nádraží ve Žďáru nad Sázavou a celý den jsem tam situaci sledovala. Maximálně se tam u pokladny ve frontě lidí čekajících na jízdenku sešli tři žadatelé o klíč a nijak si nestýskali.“

Bez omezení by nastoupili vandalové

Podle Šubové lidé spíše poukazují na to, že záchodová vstupenka vypadá stejně jako jízdenka. České dráhy přesto od systému nehodlají ustoupit.

„Když zůstanou nádražní toalety otevřeny, za pár dní je vandalové počmárají, vyrvou kliky a zdevastují tak, že si oprava vyžádá desítky tisíc korun. Na to České dráhy opravdu nemají. A finance nám chybějí i na platy pracovníků, kteří by na toaletách vykonávali dozor,“ konstatovala.

Do budoucna tedy toalet se vstupenkami ještě přibude, ovšem s výjimkou těch největších nádraží, kde je pro soukromé firmy provozování záchodků lukrativní záležitostí.

Jak Šubová upřesnila, zatím se Českým drahám podařilo uzavřít 68 takových smluv.