„Testované vzorky obsahovaly o přibližně 20 procent méně kakaa oproti údajům uvedeným na obalu, čímž se výrobce dopustil klamání spotřebitele,“ sdělil Kopřiva s tím, že SZPI zjistila falšování u jmenovaného nápoje opakovaně.

Inspekce již v minulosti prokázala, že polský výrobce kakaový prášek nahrazoval levnější sacharózou, takže výrobek musel být koncem roku 2011 stažen z obchodní sítě.

„Laboratorní testy SZPI prokázaly, že v tomto případě výrobce používal odlišnou metodu podvodného nastavování obsahu kakaa,“ vysvětlil Kopřiva. Jedna pětina kakaa byla totiž nahrazena rozemletou dřevitou hmotou z kakaových slupek, které mají být během výroby kakaa odstraněny.

Vynalézavější klamání

„Výrobce se tak prokazatelně pokoušel pokračovat v praxi klamání spotřebitele tím, že přišel se sofistikovanější a pro dozorové orgány obtížněji detekovatelnou metodu falšování,“ doplnil Kopřiva.

Podle ředitele pražského inspektorátu SZPI Petra Cuhry používají padělatelé kakaa historicky zejména tři způsoby nahrazování drahého kakaového prášku. „Tento polský výrobce učebnicově uplatnil hned dva z nich,“ nastínil Cuhra.