„Plně si uvědomujeme význam navyšování hmotných rezerv, stát by ale měl na jejich pokrytí najít finance jinde,“ uvedl předseda Unie malých a středních podniků David Šeich. Například důslednou kontrolou distributorů pohonných hmot by podle Šeicha stát vybral více prostředků na spotřební dani a žádná nová daň by nebyla potřeba.

Nová daň se v první řadě dotkne hlavně silničních dopravců. Další zdanění však podle Šeicha pocítí všichni občané, protože nárůst cen pohonných hmot se promítne do koncových cen za přepravované zboží. „Česká republika má jedny z nejvyšších cen pohonných hmot v EU a další zdražování přivede řadu dopravců, potýkajících se už nyní s existenčními problémy, ke krachu,“ varuje Šeich.

Ve hře ohrožení kvality

Unie malých a středních podniků při jednáních se zástupci čerpacích sítí pohonných hmot zjistila, že daň má negativní dopad i pro čerpací stanice, jejichž marže obecně je v rozpětí od 0,5 do tří korun za litr paliva. V důsledku toho lákají podle Šeicha zákazníky na levnější benzín na úkor kvality a povolené normy.

Podle posledních údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot v Česku dlouhodobě sleduje, stál v minulém týdnu v průměru nejpoužívanější benzín Natural 95 rekordních 37,84 Kč/l, nafta pak 36,77 Kč/l.