Zásahy vyšší moci se na zdržení vlaků podílely ve 34,4 procenta. Jde například o tragické události při usmrcení osob nezákonně se pohybujících v kolejišti nebo nehody na železničních přejezdech.

Ve 14 procentech případů mělo na zpoždění vlaků vliv jejich křižování na jednokolejných tratích. "V Česku je 80 procent tratí jednokolejných, a to včetně nejdůležitějších transevropských koridorů, což je podstatně více oproti ostatním evropským státům," připomněl Šťáhlavský.

Na zpoždění se dále podílelo čekání na přípoj, aby byly zachovány přestupní vazby a cestující nemuseli dlouho čekat na další návazný spoj, nebo delší zastávka vlaku ve stanici z důvodu výstupu nebo nástupu cestujících.

Nejspolehlivější pendolina

"Tradičně nejspolehlivější jsou spoje SC Pendolino, které však mají pro plnění svého jízdního řádu nejnáročnější podmínky kvůli velmi vysoké rychlosti, krátkým cestovním časům a jízdě po nejvytíženějších tratích v Česku," sdělil Šťáhlavský s tím, že jejich přesnost byla v březnu 97,3 procenta.

Druhou nejspolehlivější skupinou spojů jsou osobní vlaky s přesností 96,5 procenta. Přesnost spojů EuroCity činila 82 procent. „Jejich přesnost je ovlivněna dlouhou trasou napříč Evropou, nezřídka až kolem jednoho tisíce kilometrů, a nižší přesností železnice v řadě ostatních evropských států, kterými projíždějí,“ vysvětlil mluvčí.