Za loňský rok dosáhly dodávky benzínu na trh 2,3 miliardy litrů, což představuje proti roku 2010 pokles o pět procent. Přitom od roku 2007 klesla spotřeba benzínu v Česku o téměř 15 procent.

Dieselová auta a alternativní paliva

„Jde o celkové číslo, tedy veškerou spotřebu benzínu v ČR, nejen u aut, ale třeba i na železnici a jinde. Pokles nicméně přičítáme i tomu, že lidé méně jezdí,“ sdělil Novinkám Václav Loula z ČAPPO.

„Mnozí lidé při růstu základních výdajů domácností na energie, potraviny, služby a při stagnaci mezd omezují výdaje na dopravu,“ je přesvědčen Loula.

Vývoj dovozu benzinu v letech 2007-2011 podle ČAPPO

Vývoj dovozu benzinu v letech 2007-2011 podle ČAPPO

FOTO: David Ryneš, Novinky

Svou roli hraje i postupná obměna vozového parku osobních vozidel za dieselové verze. A netýká se to pouze podniků, ale i běžných řidičů. Pokud jde o moderní benzínová auta, ta samozřejmě vykazují nižší spotřebu.

„Nesmíme zapomenout na alternativní druhy paliva, jako je pohon na stlačený zemní plyn CNG nebo benzínové palivo s vysokým obsahem lihu E85, které rovněž přispívají k nižší spotřebě benzínu,“ připomněl Loula s tím, že u starších vozidel řidiči vyhledávají kombinace Naturalu 95 s E85 s cílem ušetřit.

Kamióny raději tankují za hranicemi

Loni dosáhly dodávky nafty 4,8 miliardy litrů, to je v porovnání s rokem 2010 nepatrné zvýšení.

„Z věcného, obchodního pohledu spotřeba nafty v Česku nicméně stagnuje,“ uvedl Loula. Jeho slova ostatně dokládají i dodávky za letošní leden a únor, které jsou meziročně nižší o tři procenta.

„Stagnace spotřeby nafty je v přímé souvislosti s vývojem HDP, který z 80 procent její spotřebu ovlivňuje. Projevuje se totiž nižší výkonnost odvětví náročných na spotřebu nafty,“ informoval Loula.

Vývoj dovozu nafty v letech 2007-2011 podle ČAPPO

Vývoj dovozu nafty v letech 2007-2011 podle ČAPPO

FOTO: David Ryneš, Novinky

Za zmínku samozřejmě stojí i skutečnost, že zahraniční kamióny již minimálně druhým rokem raději pouze projíždějí přes území České republiky a tankují v okolních zemích, kde je nafta levnější.

„Svůj vliv má také to, že starší vozový park firem využívá nabídky daňově levnějších vysokoobjemových biopaliv naftového druhu či různých směsí v neveřejných stanicích,“ doplnil Loula. V souvislosti s ekonomickou situací a například s propadem stavební produkce klesá objem přepravy stavebních materiálů.

Z důvodu nulového mýtného se přesouvá část přepravy rovněž na železnici.

Ceny na rekordech

Podle údajů společnosti CCS ceny pohonných hmot v České republice pravidelně lámou cenové rekordy. Minulý týden se průměrná cena nejprodávanějšího Naturalu 95 vyšplhala na 37,21 Kč/l, nafta stála 36,93 Kč/l. Jen od začátku letošního roku vzrostla průměrná cena benzínu u tuzemských čerpacích stanic o více než dvě koruny, nafta pak zhruba o 1,50 Kč.

 

FOTO: Novinky

Cena severomořské ropy Brent od počátku letošního roku stoupla o téměř 20 procent a pohybuje se na 125dolarové hranici za barel. Podle nedávných analýz komoditních analytiků Société Générale může její cena růst až k 135 dolarům za barel, kde by měla v průběhu letošního třetího čtvrtletí kulminovat, připomněl analytik Jan Vejmělek z Komerční banky. To by znamenalo další zdražení benzínu i nafty u tuzemských benzínek.

„Důvody vysokých cen pohonných hmot jsou stále stejné – napětí kolem Íránu a obava, že Saúdská Arábie nebude schopna plně nahradit výpadek v dodávkách íránské ropy,“ sdělil analytik Miroslav Novák ze společnosti Akcenta.

Vše kromě toho komplikují i nižší zásoby ropy, takže se stále více začíná spekulovat o možnosti uvolnit strategické rezervy černého zlata.