Optimistickou prognózu může však ochromit obchodování s emisními povolenkami. Kvůli tomuto nařízení od Evropské komise například Čína pozastavila nákup 45 letadel od Airbusu za 12 miliard dolarů.

Dva nejsilnější hráči Boeing a Airbus loni prodali 1011 strojů. Euler Hermes odhaduje, že rok 2012 zaznamená růst prodeje o 12 procent na 1130 letadel. Devítiprocentní nárůst zisku očekává komerční divize Boeingu, která bude profitovat na dodávkách nového B787 Dreamliner. Airbusu poroste zisk letos jen o 2,5 procenta. Bude těžit především z prodeje největšího osobního letadla na světě  A380, ale současně se ho dotknou výdaje s vývojem A350 ve výši 12 miliard eur.

Airbus A350-900

Airbus A350-900

FOTO: fotobanka Profimedia

Markantní propady v odvětví letectví v nedávné historii zapříčinila především „druhá ropná krize“ na začátku osmdesátých let (o 38 procent), válka v Perském zálivu (o 31 procent) a následná krize po teroristických útocích na USA 11. září 2001 (o 31 procent). Od roku 2003 letecký průmysl však stále roste a tento trend bude i v dalších letech, uvádí se ve studii Euler Hermes.

Sektor komerční letecké přepravy (osob i nákladu) zaznamenal v roce 2011 celosvětový nárůst příjmů o 10 procent a dosáhl obratu téměř 500 miliard dolarů. Nejvyšší nárůst čistých zisků podle studie v loňském roce zaznamenaly asijské letecké společnosti (o čtyři procenta). Americké a evropské spíše stagnovaly.