"Snad nejkonkrétněji jsme hovořili o určitém obecném záměru Volkswagenu vytvořit v Praze tvůrčí centrum, jistou variantu zdejšího automobilového centra. Byla by to kombinace techniky a kultury. Základní myšlenkou má být prokázat, že technika není něco vně kultury, ale její součást," řekl předseda české vlády.

Na dotaz Práva, zda se uvažuje o umístění centra například v domě U Hybernů, Špidla odpověděl, že se "hovořilo i o této možnosti, ale debata byla na velmi obecné úrovni - že takový záměr je, že Praha je k tomu nepochybně vynikající místo, že Volkswagen je ochoten do toho hodně investovat".

Ze spolehlivého zdroje ale Právo získalo informaci, že záměrem koncernu je otevřít centrum právě u Hybernů, na výrazném a frekventovaném místě přímo uprostřed metropole. Podle Špidly však zatím proběhl jen "úvodní rozhovor", který nelze chápat závazně. Skutečnost, že VW je při zřizování svých center pro veřejnost velkorysý, dokládá fakt, že do tzv. Autostadtu u Wolfsburgu investoval půl miliardy eur (16 miliard korun).

Premiér: Silná koruna je pro export nevýhodná

Na programu byla i debata o tendencích v Evropě: zda zrušit ochranu designu v autoprůmyslu. "To by pro automobilový průmysl mohl být problém," podotkl Špidla. ČR by podle něj mohla společně se SRN usilovat o udržení současné ochrany. Premiér dále zdůraznil, že VW hodnotí Škodovku jako velmi samostatnou větev svého vývoje a v celkové strategii koncernu jí přikládá podstatné a dlouhodobé místo. Špidla přiznal, že "silný kurs koruny je pro export nevýhodný" a že tím "platíme za úspěch", což se málokdy uznává. ČR má efektivní ekonomiku, která jde nahoru, a tím pádem "je i koruna hodnocena vysoko", podotkl.

Před odletem z Berlína do Dolního Saska se Špidla ráno setkal s předsedkyní opoziční CDU Angelou Merkelovou. Vyměnili si názory na vývoj v EU a shodli se v odmítnutí tzv. vícerychlostní Evropy, tzn., že by se jedna část EU integrovala rychleji a druhá pomaleji.

Magistrát o zájmu automobilky už ví

Podle dobře informovaného zdroje z pražského magistrátu měl Volkswagen už loni značný zájem získat v centru Prahy výstavní prostor pro své komerční i společenské a kulturní aktivity. A jeho zástupci slibovali, že by do vyhlédnutého objektu "investovali značné prostředky", což by chátrající dům U hybernů do velké míry zachránilo. Jistým vzorem prý mají být veřejná designérská centra, jež po Evropě budují francouzské a italské automobilky, což zřejmě bere VW jako výzvu.

Josef Štulc, hlavní konzervátor Národního památkového ústavu, k tomuto záměru Právu řekl: "V zásadě jde o to, aby jakékoliv moderní využití památkového objektu bylo co možná nejcitlivější k jeho historické a umělecké hodnotě. Dosavadní nápad na využití domu U hybernů jako muzikálového divadla se mi osobně příliš nezamlouval. Chápal jsem to jako velký adaptační zásah, což objektu dost ublížilo. Po dlouhá léta sloužil jako výstavní síň k nejrůznějším příležitostem. Pokud tak bude využit i nyní, lze to jen uvítat. Určitě je to vhodnější řešení než přebudování na divadlo."