Podle analytika Ondřeje Vlka z Jones Long La Salle nabízelo své služby na počátku letošního roku v Česku celkem 282 hypermarketů, tedy maloobchodních prodejen se smíšeným sortimentem a prodejní plochou větší než 3000 metrů čtverečních.

"Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet dále přiblíží k hranici 300 a území ČR bude z hlediska kupní síly dostatečně pokryto," dodal Vlk.

První hypermarket v Brně

Trh hypermarketů se v České republice rozběhl od roku 1996, kdy byl otevřen první hypermarket Globus v Brně. Zhruba do roku 2000 se maloobchodní řetězce zaměřovaly především na velká města ČR, kde se stavěly hypermarkety o prodejní ploše více než 10 000 metrů čtverečních.

Po roce 2000 je podle Vlka patrný trend zmenšování obchodních ploch na zhruba 3000 až 4000 metrů čtverečních, například i kvůli menší potřebě prodejních ploch v menších regionálních městech s populací 10 000 až 15 000 obyvatel.

Pět společností bojuje o tuzemského zákazníka

Nejvíce je hypermarkety "nasycen" Karlovarský kraj, kde na jeden hypermarket připadá zhruba 22 000 lidí, na opačném konci se nachází hlavní město Praha, kde na jeden hypermarket připadá asi 50 000 lidí.

Na trhu hypermarketů nyní působí pět hráčů: holandská Ahold Group (s Albert Hypermarket), britské Tesco (hypermarket Tesco), rakouský Interspar (hypermarket Interspar) a dvě německé firmy Globus (hypermarket Globus) a Schwarz (s hypermarketem Kaufland).

Počet hypermarketů na začátku roku 2012
kraj
počet hypermarketů
Liberecký
11
Vysočina
12
Karlovarský
14
Pardubický
14
Plzeňský
15
Královéhradecký
15
Jihočeský
17
Olomoucký
17
Zlínský
18
Praha
25
Jihomoravský
27
Ústecký
28
Středočeský
29
Moravskoslezský
40
Zdroj: Jones Lang LaSalle