Jednotlivé cestovní kanceláře a agentury se shodují v názoru, že žádané lokality a ubytovací kapacity jsou zpravidla prodány již hned na začátku sezóny.

A proč nečekat se zájezdem až na poslední chvíli? V nabídce totiž mohou být v omezené míře k dispozici volná místa v zájezdech vlastní dopravou, v poznávacích zájezdech a v zájezdech do zemí, které jsou hitem sezóny. V nabídce zpravidla člověk také nenalezne hotely vyšších kategorií se stravováním all inclusive.

Vhodné pro rodiny s dětmi

Pokud jde o jednotlivé cestovky, tak například CK Fischer registruje na dotaz Novinek oproti loňské letní sezóně nárůst zájmu o zájezdy z nabídek prvního momentu o 12 procent.

"Nejčastěji dovolenou vybírají rodiče s dětmi. Ti totiž chtějí mít jistotu a kvůli malým dětem pečlivě vybírají nejen destinaci, ale i konkrétní hotel, jeho vybavení a vhodné zázemí pro děti," uvedl ředitel CK Fischer Jiří Jelínek.

Jak připomněl mluvčí CK Fischer Dan Plovajko, cestovka garantuje nejnižší cenu, a to i oproti last minute nabídkám. Podle Plovajka se dá při výběru dovolené prvního momentu ušetřit v průměru až 12 000 korun za dospělou osobu.

Na řecké ostrovy "za hubičku"

Z destinací je podle Jelínka největší zájem o Baleáry, Turecko, Kanárské ostrovy, řecké ostrovy a Egypt. "Konkrétně zájezdy na řecké ostrovy jsou vůbec nejvýhodnější v novodobé historii," sdělil Jelínek, když ceny meziročně poklesly o 15 procent.

O nárůstu prvního momentu informovala i Irena Hrdinová, obchodní ředitelka cestovní agentury eTravel. Podle Hrdinové byl největší nárůst zaznamenán u zájezdů do Tuniska, Bulharska a Turecka. Například v případě Tuniska a Bulharska jde o 50procentní nárůst.

Když je z čeho vybírat

Častější využití prvního momentu zaregistrovala také cestovní agentura Invia. Poptávka po tomto typu zájezdů rostla na úkor katalogového prodeje a prodeje dovolené v režimu last minute, který však nadále převažuje.

Zatímco v roce 2010 tvořily first moment dovolené u Invie desetinu prodaných zájezdů, loni to bylo už 14 procent. Naopak zájezdů last minute se loni prodalo 63 procent, což představuje meziroční pokles o pět procent.

"Lidé evidentně pochopili výhody výběru zájezdu v prvním okamžiku, kdy je nabídka cestovních kanceláří široká a plně dostupná. Navíc u nás často naleznou nabídku dříve, než jsou vydány tištěné katalogy," sdělil za Invii marketingový ředitel Michal Tůma.

Výrazný nárůst zájmu zaznamenala Invia loni v souvislosti se zájezdy do Turecka (o 42 procent), Bulharska (o 39 procent) a Španělska (15 procent).

Zahraniční dovolené se zkracují

"Poptávka po zájezdech prvního momentu je mírně vyšší, zaznamenali jsme téměř 10procentní nárůst poptávky po našich produktech na léto 2012," uvedl pro Novinky marketingový ředitel společnosti Čedok Tomáš Brejcha s tím, že v režimu prvního momentu se prodá přibližně 30 procent zájezdů.

Největšímu zájmu se těší Turecko a Bulharsko. Trend z minulých let pokračuje, preferovány jsou "kratší" pobyty, a to letecké osmidenní s polopenzí či all inclusive.

Doba, na kterou Češi odjíždějí na zahraniční dovolené, se stále zkracuje. V roce 2010 trávili v cizině v průměru 10,4 dne, loni to bylo už jen devět dní, jak vyplývá ze statistik Evropské cestovní pojišťovny.