"Nízkonákladoví dopravci zatím spolu tímto způsobem nikdy nespolupracovali. Považujeme to proto za přelomový krok," řekl Právu zástupce Volareweb.com pro Českou republiku David Janík. Happag Lloyd Express a Volareweb propojí své internetové objednací systémy, budou společně využívat informační technologie, distribuovat letenky a zajišťovat letištní služby.

Cílem je úspora nákladů, na níž jsou tzv. low-cost dopravci životně závislí. Hapag-Lloyd Express je německá nízkonákladová společnost, která byla založena v roce 2002. Spadá pod TUI AG, největší mezinárodní skupinu v oblasti turistiky a cestování. Ve své flotile má Hapag-Lloyd deset boeingů B737, které létají do dvaceti destinací v sedmi evropských zemích.

Stoprocentním vlastníkem Volareweb.com jsou soukromé italské finanční společnosti. Tento lowcost dopravce vznikl teprve před rokem a patří do skupiny Volare Airlines. Dopravu zajišťuje do 25 destinací, mezi nimiž je i Praha. Z Ruzyně letadla Volarewebu startují na pravidelné linky do Milána a Benátek.

Z Prahy do Itálie za pouhých 644 Kč

Na otázku Práva, zda se nepočítá z rozšířením letů z Ruzyně i jinam než do Itálie, Janík odpověděl: "Ruzyně se stává jedním z nejvýznamnějších letišť ve střední Evropě. Je to dáno její polohou i prudkým rozvojem. Česká správa letišť pro nás vytváří lepší podmínky, než je v Evropě běžné. S rozšířením linek však přesto zatím nepočítáme. Máme spoustu projektů, ale limitujícím faktorem je počet letadel. Naše společnost je velmi mladá a nejdříve se musí její chod ustálit."

V leteckém parku má Volareweb.com 17 airbusů A320 pro 150 až 180 cestujících. Nejde o úplně nové stroje. Volareweb je koupil od zkrachovalého Swissairu. Velkou výhodou proti jiným nízkonákladovým dopravcům však je, že cestující se na palubě těchto airbusů setkají s pohodlím, typickým pro klasické aerolinky. "Mohli bychom sice počet sedadel zvýšit, ale přestavba by byla drahá. Proto jsme od ní upustili," vysvětlil Janík.

Cena jednosměrné letenky z Prahy do Milána nebo Benátek začíná u Volareweb.com bez letištních poplatků už od 644 korun. Tuto šanci ovšem má jen zhruba desetina cestujících. V průměru stojí jednosměrná letenka 50 až 60 eur (v přepočtu 1625 až 1950 korun).

Letenky nejen přes internet

Nízkonákladovým dopravcům umožňuje držet ceny na velmi nízké úrovni drastická redukce všech výdajů. U tradičních aerolinek si cestující zpravidla pro letenku osobně zajde do jejich kanceláře. U nízkonákladových se většinou objednávají prostřednictvím internetu. Místo letenky pak cestující obdrží e-mailovou zprávu s potvrzeným číslem a podrobnostmi o letu.

"Volareweb však volí poněkud konzervativnější přístup. Češi mají rádi, když jim letenku prodá konkrétní člověk, na něhož se pak mohou obracet. Přes internet tak vyřizujeme zhruba 65 procent objednávek a prodej těch ostatních pro nás zajišťují za provizi cestovní kanceláře a agentury," informoval Janík.

Zatímco u klasických aerolinek si lze i na poslední chvíli letenku vyměnit, u nízkonákladového dopravce při zmeškání letadla bez náhrady propadne. A rozhodne-li se cestující předem změnit termín už objednaného letu, ztratí nárok na nejlevnější ceny. Na palubách letadel nízkonákladových dopravců není zdarma žádné občerstvení. Pokud se chce cestující občerstvit, musí si za vše zaplatit.

Úspor dosahuje také krátkými obrátkovými časy a maximálním využitím letadel. Přesto zájem o služby těchto laciných dopravců v celé Evropě neustále roste. Umožňují totiž cestovat letadlem i lidem, kteří by si to jinak nemohli finančně dovolit.