Letiště bylo slavnostně otevřeno v březnu loňského roku a náklady se vyšplhaly odhadem na 150 miliónů eur (asi 3,8 miliardy korun). Jak ale zjistil Státní úřad pro bezpečnost leteckého provozu, hlavní přistávací dráha je příliš úzká pro to, aby se na ni letadla mohla otáčet. Z toho důvodu musí být rozšířena, aby byly splněny nutné předpisy.

Tento fakt ukazuje na nezodpovědné výdaje do špatně navržených projektů v zemi zmítané dluhovou krizí. Jak informuje španělský deník El País, místní úředníci věděli o problémech s úzkou dráhou několik týdnů před oficiálním otevřením letiště, přesto je drželi pod pokličkou.

Silnice, která vede na letiště, jež zatím nebylo uvedeno do provozu.

Silnice, která vede na letiště, jež zatím nebylo uvedeno do provozu.

FOTO: fotobanka Profimedia

Propagace do větru

Minulý měsíc navíc vyšlo najevo, že na propagaci letiště se vynaložilo 30 miliónů eur (asi 760 miliónů korun) navzdory tomu, že se nepodařilo zajistit povolení pro letecký provoz. Regionální vláda tak bude muset vrátit 80 miliónů eur (asi dvě miliardy korun) za zrušení smlouvy s provozovatelem letiště, který z pochopitelných důvodů od smlouvy na dobu 50 let odstoupil.

Vláda si od nového letiště slibovala rozšíření cestovního ruchu na východním pobřeží Španělska, ovšem se jí nepodařilo přesvědčit jednotlivé letecké společnosti, aby si ho zařadily do svých tras. V regionu funguje mezinárodní letiště ve Valencii a v Alicante na jihu, stejně tak jako v Barceloně na severu. Podle nedávno zveřejněné studie bylo ze 48 regionálních španělských letišť vybudovaných za posledních 20 let pouze 11 ziskových.