Nakonec Letecké závody s jejich tichým souhlasem předběhl jiný subjekt - společnost Discovery Travel. Provoz zahájí za necelé tři týdny. "První let chystáme na 4. března. Na první období jsou ve špičce plánovány tři lety denně vždy ráno, v poledne a večer, mimo špičku dva lety. Následně bude četnost upravena podle zájmu cestujících. Lety z Prahy a zpět navazují na mezinárodní letecké spoje," potvrdil v pondělí Právu obchodní ředitel Discovery Travel Josef Römer. Přepravu bude společnost zajišťovat letounem BAE 146-200, zvaným Jumbolino, jímž už nyní například přepravuje turisty na lyžařské pobyty do švýcarského Sionu. Letecké závody v této situaci svůj projekt pozastavily.

"Poskytneme jim plnou podporu a až kdyby by se vyskytly problémy, bychom oživili naši původní ideu. Nevadí nám, že se našel někdo, kdo linku může realizovat rychleji, necítíme to jako konkurenci. Naopak je to v souladu s naší snahou propojit kraje s Prahou," řekl místopředseda představenstva Leteckých závodů Tomáš Štefánek.

Z Prahy do Kunovic za 890 Kč bez tax

Na Moravě zůstával bez pravidelného leteckého spojení s Prahou kromě Zlínského už jen Olomoucký kraj. Například v Ostravě se chystá ještě jeho posílení. Zatím tam jednou denně létají ČSA. Počet spojů by se měl posílit spoluprací aerolinií a soukromého sektoru.

"Cena letenky bude záležet na tom, jak dlouho před odletem si ji pasažér objedná. Samozřejmě platí, že čím dřív, tím bude částka nižší," upřesnil Römer. Minimální avízovaná cena 890 korun platí pro jednu cestu bez letištních poplatků. Letecké závody, které o uvažovaném projektu spojení s Prahou poprvé informovaly už před téměř dvěma lety, dosud vysvětlovaly oddalování termínu tím, že je zisk licence podmíněn investicí do dovybavení a modernizace letiště podle evropských norem. Nyní kvůli těmto investicím zakládají společnost, do níž majetkově vstoupí krajský úřad a města Uherské Hradiště a Kunovice. Ti pak budou letiště společně provozovat.

Mezinárodní provoz potřebuje 20 miliónů

Discovery Travel však lety může zahájit, i když nutné investice ještě neproběhly. "Certifikaci máme, bez ní bychom létat nemohli. Na letišti samozřejmě nejprve proběhla kontrola, při níž kontroloři konstatovali, že jsou nedostatky v bezpečnostních rámech a skenerech a bude nutné do nich investovat, nicméně že provoz může začít. A na dodávkách této technologie už se pracuje. V Kunovicích však může takto letiště fungovat pouze dočasně v nouzovém režimu a pouze pro vnitrostátní lety - pro rozběh mezinárodního provozu je třeba investice ve výši asi 20 miliónů korun, a to bez účasti obcí zcela jistě možné nebude. Hodně bude záviset také na situaci v Leteckých závodech. Konkurz či rozsáhlá exekuce na majetek by mohly letecké spojení zastavit," dodal Römer.