„Poslední úspěšné Vánoce zažili obchodníci naposledy v roce 2007. Od té doby se jejich prosincové tržby hlavně vinou krize stále zmenšovaly,“ sdělil analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit. Nejdramatičtější propad nastal už v roce 2008, kdy tržby klesly o 5,4 procenta.

Nejvíce se na prosincovém růstu podílely tržby z prodeje nepotravinářského zboží a  motorových vozidel. „Nákupy přes internet sice vzrostly o 4,2 procenta, ale oproti minulým měsícům se jednalo citelné zpomalení,“ připomněl analytik Tomáš Volf ze společnosti Citfin s tím, že v minulých měsících nákupy přes internet zaznamenávaly výrazné růsty.

Za nepotravinářské zboží Češi utráceli v prosinci více ve specializovaných prodejnách, a sice o 9,5 procenta. Jednalo se o potřeby do domácnosti.

Domácnosti budou dále šetřit

Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta domácnosti ale dále šetří a nelze předpokládat, že by jejich spotřebitelský apetit v brzké době vzrostl. V následujících měsících lze očekávat jen velmi nízký až nulový růst maloobchodních tržeb.

„Je pravděpodobné, že se v dohledné době se míra nezaměstnanosti převalí přes hranici devět procent, což bude vytvářet další tlak na boj o zákazníka,“ varuje Volf. Hrozba ztráty zaměstnání se tedy opět stane důvodem, proč budou spotřebitelé ve svých výdajích stále více obezřetní.