Hlavní obsah

Český tradiční trh vymírá, drtí ho obchodní řetězce a podnikaví Vietnamci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Z tuzemského trhu od roku 2001 zmizelo zhruba 6000 tradičních malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, které neustály expanzi obchodních řetězců a v posledních několika letech i vietnamských obchodníků. Vyplývá to z údajů, které na konferenci Retail Summit zveřejnila agentura Nielsen Czech Republic.

Foto: Tomáš Holý, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zatímco v roce 2001 v Česku podle údajů Nielsen Czech Republic fungovalo 20 442 původních prodejen, tak do roku 2010 jejich počet prudce klesl na 14 706. Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních. Počet těchto provozoven se snížil z 12 319 v roce 2001 na předloňských 8129.

Foto: ČTK

Průzkum: V Česku byly zavřeny tisíce původních prodejen

„Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů," upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhadl na zhruba 3000. Počet moderních prodejen největších obchodních řetězců se předloni podle údajů společnosti Incoma GfK meziročně zvýšil o zhruba čtyři desítky na 1599.

Lepší nabídka i zarputilost

Vietnamští obchodníci dokážou díky nižším nákladům působit i v lokalitách s malými tržbami, kde by ostatní obchodníci zpravidla pohořeli. Těží z toho, že mají lepší nabídku ovoce a zeleniny, jsou vstřícnější k zákazníkům, mají dlouhou otevírací dobu a nechybí jim bojovnost.

Vietnamští obchodníci mají stále větší podíl na tržbách velkoobchodní společnosti Makro, která kvůli tomu nedávno zřídila pozici manažera pro komunikaci s asijskými a vietnamskými zákazníky. Například loni od ledna do dubna zaznamenalo Makro meziroční nárůst prodejů ve skupině vietnamských maloobchodníků o 13,4 procenta.

Reklama

Výběr článků

Načítám