„Maloobchodní tržby v listopadu příjemně překvapily, když ve stálých cenách meziročně vzrostly o 0,5 procenta,“ sdělil analytik Václav Franče z Raiffeisenbank s tím, že odhad hovořil o meziročním poklesu.

Na růstu měly vliv zejména opravy a prodej motorových vozidel, které stouply meziročně o 2,5 procenta. „Bez nich by maloobchod skončil v listopadu v záporu,“ připomněl Franče. Naopak pohonné hmoty byly v listopadu nejslabší složkou maloobchodu. Zde se patrně projevil efekt dražších pohonných hmot v důsledku slabého kurzu koruny.

Podle Pavla Kulhavého ze společnosti PwC byly blížící se Vánoce v listopadu patrné spíše ve výzdobě výloh než v ochotě spotřebitelů více utrácet. „Vánoce se tak nesly především v duchu pořídit dárky co nejvýhodněji. Z toho těžili zejména internetoví prodejci, kterým se zpravidla daří držet ceny ještě o něco níže než v kamenných obchodech,“ uvedl Kulhavý.

„I přes pozitivní překvapení v listopadu však výhled zůstává pesimistický vzhledem k očekávané recesi a zvýšení DPH,“ domnívá se Franče. Dokud nedojde k ekonomickému oživení, nelze očekávat významnější zlepšení maloobchodních tržeb. To by mohlo nastat až v druhé polovině tohoto roku.

„Opatrný přístup spotřebitelů k utrácení očekáváme i v letošním roce,“ doplnil Kulhavý.