Podle nich to bude znamenat především konec turistických vlaků, prázdninových spojů nebo občasných výletních jízd. Pro všechny osobní vlaky vejde změna tarifů v platnost 1. července, pro nepravidelné spoje ale začala platit již 1. ledna tohoto roku.

SŽDC zdražuje většinu tarifů. Na hlavních trasách cena za ujetý kilometr podraží ze současných pěti korun jen o zhruba dvě koruny, kdežto pro tratě s méně častým provozem půjde o navýšení z pětikoruny až na 43 korun a 60 haléřů.

"Týká se to přibližně čtyřiceti tratí nebo traťových úseků. Někde to nebude platit celou dobu, protože jsou místa, kde je kraji objednávána pravidelná osobní doprava aspoň po několik měsíců v roce," řekl televizi mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Menší dopravní společnosti protestují

Proti navýšení poplatků protestují menší dopravní společnosti. "Vlaky, které nejsou objednány výlučně krajskými úřady nebo ministerstvem dopravy, budou potrestány až devítisetprocentním zdražením a sazbou, která povede k likvidaci regionální železniční dopravy," uvedl ředitel firmy KŽC doprava Bohumil Augusta. Ceny lístků by se podle něj musely zvýšit tak výrazně, že by to odradilo všechny cestující.

SŽDC argumentuje tím, že jí málo používané tratě přináší mimořádné náklady. "Tam, kde je nulový provoz, nám vznikají náklady třeba tím, že se tam odehraje jednou ročně nějaká nostalgická jízda. Znovuobnovení provozu do parametrů, které jsou bezpečné, nás něco stojí. Navýšení tak je i motivační prvek pro dopravce, aby si uvědomili, že když jejich vlak vyjede jednou ročně, bude je to něco stát. Máme spočítáno, že likvidační to rozhodně být nemůže," řekl Halla.

Nový ceník chystá SŽDC rovněž pro mezinárodní trasy. Od léta na nich však cena za kilometr vzroste pouze pro vybrané vlaky a zhruba jen o dvě koruny. České dráhy ovšem i tak přijde změna cen za koleje na 300 milionů korun ročně. "Zavádíme taky nový ekologický koeficient na tratích, které jsou elektrizované. Pokud tam dopravce nově vyjede dieselovou lokomotivou, bude platit samozřejmě mnohem víc," řekl ČT Halla.