Je velmi pravděpodobné, že dopravci přesunou náklady na hrazení poplatků na zákazníky, soudí Reuters s odvoláním na odhady průmyslových expertů. Podle nich mohou ceny letenek mezi Spojenými státy a Evropou růst o 50 až 90 dolarů.
Podle Mika Milleara, viceprezidenta Amerického leteckého institutu mohou kvůli unijní úpravě transatlantické lety zdražit o 70 až 90 dolarů vzhledem k současným cenám ropy.

Řada amerických leteckých společností se odmítla vyjádřit k tomu, jak evropské rozhodnutí ovlivní jejich cenovou politiku. Nicméně například společnost Virgin Atlantic Airways uvedla, že se nevyhne přesunu části nákladů na zákazníky.

ESD svým rozhodnutím zamítl žalobu amerických aerolinií, podle níž EU rozšířením platnosti systému povolenek údajně porušuje mezinárodní právo. Skupina Airlines for America v návaznosti na rozhodnutí soudu uvedla, že zváží další právní možnosti. Podle této skupiny může unijní systém emisních povolenek stát americké letecké společnosti v letech 2012 až 2020 odhadem 3,1 miliardy dolarů (60,7 miliardy korun).

Americké aerolinky se začnou Evropě vyhýbat

Rozhodnutí ESD se okamžitě projevilo na poklesu akcií amerických leteckých společností. Letecký sektor však také současně zasáhla americká vládní úprava, která nově požaduje více odpočinku pro piloty, což povede k dodatečným nákladům ve výši 297 miliónů dolarů v příštích deseti letech.

Podle leteckého analytika Raye Neidla je evropský krok negativním precedentem, kdy jeden region nastavuje vlastní pravidla leteckého průmyslu. "Je to nepříjemné, že jedna část světa si zavádí tyto pravidla. Historicky svět spíše spolupracoval na globálních pravidlech a nařízeních," konstatoval Neidl.

Zatímco dopravci zvažují možnosti reakce na novou úpravu, analytici soudí, že by bylo složité se jí snažit vyhnout. Podle listu The Wall Street Journal ale zvažuje například dodavatelská společnost United Parcel Service Inc (UPS) změnu letových tras do Evropy, například přes Bombaj. Šéf UPS Mitch Nichols však zatím nepotvrdil, jakou cestou se společnost bude ubírat.

Eventuální změny tras závisí do značné míry na cenách ropy, které ve středu vzrostly na 99 dolarů za barel. To změnám tras podle Kevina Sterlinga, analytika společnosti BB&T Capital Markets příliš nenahrává. "Až v případě, že by klesly ceny ropy, by mělo přeplánování cest smysl," soudí Sterling.

Evropané musí šetřit, soudí Američané

Americké společnosti v evropském kroku spatřují spíš způsob řešení současné finanční krize, nikoli čistě ekologické gesto. "Pokud zvážíme stav mnoha evropských zemí, je tady opodstatněný důvod se domnívat, že mnoho vlád tyto peníze využije k financování svých dluhů a finančních problémů," soudí Steve Lott, mluvčí skupiny Airlines for America.

"My si naopak myslíme, že peníze by měly používat letecké společnosti na investice do nových letadel, nových motorů - věcí, které skutečně sníží jejich uhlíkovou stopu," dodává Lott.

Jak připomíná Reuters, například americké společnosti Delta Air Lines Inc a American Airlines AMR Corp si letos objednaly stovky nových strojů, které poskytují nové mechanismy šetření paliva a omezení emisí.