„Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do jisté míry vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky,“ uvedl Patrik Nacher ze serveru bankovnipoplatky.com.

Zatím se do čela vyhoupl poplatek za předčasně splacený úvěr, následovaný poplatkem za zjištění zůstatku přes bankomat a poplatkem za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou.

Do konce listopadu měli lidé šanci ovlivnit strukturu navrhovaných bankovních poplatků tím, že nominovali poplatek, který považovali za absurdní. „Automaticky bylo nominováno devět nejabsurdnějších poplatků z loňského ročníku,“ připomněl Nacher.

První kolo hlasování probíhá od začátku prosince do konce ledna. Během února se uskuteční finálové kolo s pěti nejžhavějšími kandidáty, vítěz pak bude vyhlášen první březnový den.

Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2010 nebyly nominovány, aby podle Nachera „dostaly šanci“ také další nepochopitelné a absurdní poplatky. V roce 2005 zvítězil poplatek za příchozí platbu, v roce 2006 poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky, v roce 2007 poplatek za vedení běžného účtu, v roce 2008 poplatek za nadměrný vklad, v roce 2009 poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet a loni poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu.

Už základní nominační kolo však mělo grády. Z některých příběhů bankovních klientů člověk neví, jestli má brečet, nebo se smát, říká Nacher. Třeba jako ten pana Krupičky: „Chtěl jsem na internetu platit svojí rezervní kreditní kartou, transakce byla zamítnuta. Při on-line kontrole na účtu jsem zjistil, že je karta "uzavřená". Na infolince banky mi poté sdělili, že byla před dvěma měsíci zrušena pro nevyužívání i přesto, že platím měsíční poplatek za kartu a také pojištění proti neschopnosti splácet. Jaké ale bylo moje překvapení, že nadále platím poplatek za zrušenou kartu a také pojištění, kdybych náhodou nemohl splacený úvěr splácet. Stále čekám na vyjádření banky,“ napsal konsternovaný klient.

Zajímavou zkušenost má i další klient, kterému vadí poplatek 100 korun za vystavení potvrzení o bezdlužnosti vůči bance. „Chci jej po ukončení účtu, abych se chránil před nějakou smyšlenou exekucí. Tu mohu čekat od jedné z velkých bank, kde mi podobné potvrzení vydat odmítli,“ napsal ve svém příspěvku čtenář s podpisem Vi3ol.

Četným předmětem stížností bankovních klientů jsou poplatky za služby, které sice nejsou standardní (proto by se nějaké sdílení nákladů dalo akceptovat), ale výše poplatků je zcela neadekvátní reálným nákladům… „Na výpisu z účtu u jedné z bank velké trojky ze dne 5. 9. 2011 je poplatek za zahr. platbu – 495,00 CZK a k tomu zpráva pro příjemce ROZPIS POPL.: Základ: CZK 195, Příplatek za papír: CZK 300. Opravdu si nevymýšlím, mohu naskenovat a poslat, ještě teď se z toho nemohu vzpamatovat. Papír za tři stovky…“ napsal Zdeněk L.

O to více pak zkušenosti klientů se zahraničními bankami působí jako rudý hadr na býka pro tuzemského klienta. „Z vlastní zkušenosti se švýcarskou bankou UBS (žiji v zahraničí) vím, že za používání el. bankovnictví dostávám, kromě potřebných pomůcek zdarma, např. kalkulačku na přihlašovací kód, též slevu na mnohé úkony. Důvodem je, že v mém čase a s mými prostředky šetřím bance práci a náklady. Poplatek v Čechách za stejnou službu je absurdní vydírání!“

Zajímavý je i pohled z druhé strany, tedy z banky: „Pracuji jako bankovní poradce a pokladník a ano, připojuji se k diskusi a myslím, že nejabsurdnější poplatek je za vklad na vlastní účet, který je už od minulého roku naštěstí zrušen. Dále ale pak nechápu poplatky za vklady 3. osobou, jinak si osobně myslím, že pokud chci vše ovládat z domova a přes internet, existuje mnoho bank, které mají účty zdarma. Všichni, kdo tady nadávají na výši poplatků, mohou banku změnit. Ti, co mají kamenné banky, kde platí za účty, jde to udělat i tak, aby neplatili, jen musí být šikovní a prostudovat si různé slevové programy nebo navštívit pobočku a přeptat se. Takže kde vás máme, naše věrné klienty? Ono nadávat anonymně na internetu je opravdu jednoduché...“